Nieuws
Energiewet: aansluitplicht
Gepubliceerd op 23 mrt. 2021
Onze mensen
Energiewet: aansluitplicht en congestiemanagement
Deze bijdrage maakt onderdeel uit van een reeks waarin wij stilstaan bij de recent geconsulteerde Energiewet. De inleidende bijdrage, de bijdrage over nieuwe marktinitiatieven, de bijdrage over data en de bijdrage over toezicht, taken van de ACM en codes vindt u respectievelijk hier, hier, hier en hier. In dit laatste artikel beschrijven wij de voorstellen voor wijziging van de aansluitplicht van netbeheerders voor elektriciteit en maatregelen ter voorkoming van congestie.
De aansluitplicht onder de Elektriciteitswet 1998
De huidige aansluitplicht van artikel 23 lid 4 Elektriciteitswet 1998 (de “E-wet”) en de daarmee samenhangende transportplicht van artikel 24 E-Wet houden de gemoederen al langere tijd bezig. Artikel 23 E-wet schrijft voor dat een verzoek voor een aansluiting binnen achttien weken moet zijn ingewilligd, indien de aansluiting kleiner is dan 10 megavoltampère (MVA), of wanneer de aansluiting is bedoeld voor een productie-installatie voor de opwekking van duurzame energie (artikel 23 lid 4 E-Wet). Op basis van artikel 24 E-wet is de netbeheerder verplicht een verzoeker een aanbod te doen voor het transport van elektriciteit.
Externe omstandigheden, waaronder technische, geografische en andere praktische omstandigheden mogen volgens de hoogste bestuursrechter niet ertoe leiden dat een netbeheerder een verzoek tot aansluiting buiten deze termijn inwilligt.[1] Een voorkeur van de netbeheerder voor de aansluiting van een bepaald project dat gezien de (dreigende) overcapaciteit op het net (zogeheten ‘congestie’) beter kan worden ingepast dan andere aansluitingen[2], is niet toegestaan op basis van artikel 23 lid 3 en artikel 24 lid 3 E-Wet, gezien het discriminatoire karakter daarvan.
Kortom, een streng regulatoir kader voor de netbeheerders, waaraan de netbeheerders ook moeten voldoen onder de huidige omstandigheden van onder meer congestie op het elektriciteitsnet en een tekort aan technisch personeel. Voor nadere informatie zie ons eerdere artikel hierover, waarin wij de conclusie trokken dat de praktijk niet is gebaat bij de strikte uitleg van de aansluitplicht onder de E-wet. Hier ligt een taak voor de wetgever de aansluitplicht dusdanig te wijzigen dat het in de praktijk ook uitvoerbaar is.
Voorstel voor de aansluitplicht onder de Energiewet
De wetgever heeft gehoor gegeven aan onder andere bovenstaande knelpunten uit de praktijk. In de consultatieversie van de Energiewet wordt voorgesteld de regels over de aansluitplicht, en hoe als netbeheerder[3] in dit geval om te gaan met congestie op het net (zogeheten congestiemanagement), ingrijpend te wijzigen. De minister erkent dat de bestaande aansluit- en transportplicht, in combinatie met nieuwe Europese regelgeving en jurisprudentie, tot onwenselijke situaties leiden, zoals (verergering van) congestieproblemen.[4]
De voorgestelde wijzigingen zijn gebundeld onder de derde pijler van de Energiewet: ‘systemen op orde en ondersteunend aan de energietransitie’. Wij geven een handzaam overzicht van de voorgestelde wijzigingen:
- De aansluitplicht voor netbeheerders blijft behouden. Wel wordt een uitzondering gemaakt voor situaties waarin sprake is van fysieke congestie op het elektriciteitsnet;
- Om te kunnen vaststellen wanneer precies sprake is van (verwachte) fysieke congestie worden regels opgesteld voor het bewerkstelligen van meer transparantie vanuit de netbeheerders;
- Een wettelijke basis voor nieuwe aansluitmodaliteiten die snellere aansluiting en transport mogelijk maken;
- Het niet-redundant aansluiten van afnemers;
- Voorwaardelijke aansluiting op alternatieve spanningsniveaus;
- Een verbod voor het ‘opknippen’ van een reguliere aansluiting in meerdere kleine aansluitingen;
- Het vervangen van de aansluittermijn van uiterlijk achttien weken door een ‘redelijke termijn’.
Onze mensen
Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.