Nieuws
Arboboete belicht: hoe werkt het en hoe voorkomt uw onderneming een hoge boete (2/3)?
Gepubliceerd op 24 feb. 2022
Onze mensen
Uit cijfers van de Nederlandse Arbeidsinspectie blijkt dat het aantal meldingen van arbeidsongevallen stijgt. Dit is het tweede artikel in een drieluik over de “arboboete”. In ons vorige artikel informeerden wij u over wat u kunt verwachten als zich op de werkplek een arbeidsongeval voordoet. In dit artikel leggen we uit of het aanvechten van een boete zin heeft, hoe de boete wordt berekend en wat de gronden zijn voor matiging van een boete.
Boetecijfers
Ondanks dat het aantal meldingen van arbeidsongevallen stijgt, blijkt uit het jaarverslag 2019 van de Nederlandse Arbeidsinspectie dat in 2019 257 minder boetebeschikkingen werden verstuurd dan in 2018 (in totaal 1.778).[1] Uit dit jaarverslag blijkt tevens dat het totaalbedrag aan verbeurde boetes en dwangsommen 18,7 miljoen bedroeg en dat naar aanleiding van bezwaar en (hoger) beroep 267 betaalde boetes (gedeeltelijk) door de Arbeidsinspectie werden terugbetaald. Anders gezegd: van elke 7 verzonden boetebeschikkingen werd er 1 gematigd of geschrapt. Dat is veel, maar dat getal vertelt niet het hele verhaal. Immers, niet alle werkgevers die een boete ontvangen gaan in bezwaar of beroep. In het jaarverslag 2019 staat dat belanghebbenden slechts in 36% van de gevallen gebruik maakten van het recht om een zienswijze tegen een boetekennisgeving in te dienen (zijnde 640 op het totaal van 1.778 boetes). Het percentage belanghebbenden dat in bezwaar of beroep ging tegen een boetebeschikking ligt vermoedelijk nog lager, maar het rapport geeft daar geen cijfers over. Ervan uitgaande dat ongeveer eenzelfde percentage belanghebbenden dat een zienswijze indient ook in bezwaar (en eventueel beroep) gaat tegen een arboboete (36%), zijn in 2019 op een totaal van 640 boetes, 267 boetes (gedeeltelijk) terugbetaald: ruim 40%. Anders gezegd: het loont de moeite om een arboboete juridisch te laten controleren. Ook de Arbeidsinspectie zelf merkt op in het jaarverslag dat zij ziet dat de zienswijzen die tegen boetes worden ingediend “meer juridisch van aard zijn geworden” omdat belanghebbenden zich laten bijstaan.De Beleidsregel
Voor een goed begrip van de wijze waarop een boete wordt vastgesteld en de mogelijkheden tot matiging daarvan, is enige kennis van de systematiek van de arbeidsomstandighedenwetgeving vereist. In artikel 34 lid 10 Arbeidsomstandighedenwet (“Arbowet”) heeft de wetgever de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (“de Minister”) de bevoegdheid gegeven om beleidsregels op te stellen waarin de boetebedragen voor overtredingen van de arbeidsomstandighedenwetgeving zijn opgenomen. In de Beleidsregel boeteoplegging arbeidsomstandighedenwetgeving (“Beleidsregel”) is een koppeling gemaakt tussen de eisen die aan een veilige werkplek worden gesteld in het Arbeidsomstandighedenbesluit (“Arbobesluit”) en de oplegging van boetes. Ter illustratie: op grond van artikel 3.17 Arbobesluit moet een werkgever ervoor zorgen dat zoveel mogelijk wordt voorkomen dat een werknemer wordt geraakt door of bekneld raakt tussen voorwerpen en producten. Doet zich echter een dergelijk ongeval voor, dan staat daar op grond van de Beleidsregel een boete op van de 6e categorie (wat de op één na zwaarste categorie is). Een boete uit de 6e categorie vertegenwoordigt een boetebedrag van € 9.000, echter, afhankelijk van meerdere variabelen wordt deze boete verlaagd of verhoogd. Deze variabelen zijn:- omvang van de werkgever, gemeten aan de hand van het aantal werknemers waarbij een werkgever met 500 werknemers of meer het volledige boetebedrag betaalt, en een werkgever met minder dan 5 werknemers slechts 10% (art. 1 lid 8 Beleidsregel);
- de ernst van eventueel blijvend letsel dat werknemer heeft opgelopen, verdeeld in categorieën “licht”, “matig” en “ernstig” (art. 1 lid 10 sub b Beleidsregel);
- de lengte van een eventuele ziekenhuisopname van de werknemer, verdeeld in categorieën “minder dan 2 nachten”, “2 nachten en meer, maar minder dan 7” en “7 nachten of meer” (art. 1 lid 10 sub c Beleidsregel);
- een combinatie van blijvend letsel en een ziekenhuisopname (art. 1 lid 10 sub d Beleidsregel);
- omstandigheden die de kwalificatie “Zware Overtreding” rechtvaardigen (art. 1 lid 10 sub e Beleidsregel);
- één (of meer) eerdere schending(en) van dezelfde verplichting uit het Arbobesluit in de 5 jaar voorafgaande aan het bedrijfsongeval waarvoor toen ook boetes zijn opgelegd, ofwel recidive (art. 34 lid 5 en lid 7 Arbowet).
Matiging van de boete
De Beleidsregel kent 5 gronden op basis waarvan de Minister de boete kan matigen. De eerste 4 matigingsgronden geven een recht op matiging indien de werkgever succesvol betoogt dat deze voldoende inspanningen heeft gepleegd om te voorkomen dat het ongeval zich zou voordoen. Anders gezegd: de werkgever stelt dat het ongeval hem niet, althans niet geheel te verwijten is. De inspanningen die de Minister toetst zijn:- of de werkgever de risico’s van de concrete werkzaamheden voldoende heeft geïnventariseerd en een veilige werkwijze heeft ontwikkeld die voldoet aan de eisen van de Arbowet en het Arbobesluit (art. 1 lid 11 sub a Beleidsregel);
- of de werkgever de noodzakelijke randvoorwaarden heeft gecreëerd voor het toepassen van een veilige werkwijze (art. 1 lid 11 sub b Beleidsregel);
- of de werkgever adequate instructies heeft gegeven aan het personeel over de werkwijze (art. 1 lid 11 sub c Beleidsregel); en
- of de werkgever adequaat toezicht heeft gehouden op de naleving van de werkwijze (art. 1 lid 11 sub d Beleidsregel).
Conclusie
Samenvattend geldt dat de werkgever een vrij ruim arsenaal aan mogelijkheden heeft om kritisch te kijken naar een opgelegde arboboete: er worden regelmatig fouten gemaakt bij het berekening van de hoogte van de boete, maar ook verwacht de Minister dat de werkgever zelf argumenten naar voren brengt die hem vrijpleiten van verwijtbaarheid. Nu uit de eigen cijfers van de Arbeidsinspectie blijkt dat boetes niet zelden te hoog zijn, adviseren wij werkgevers om zich niet zomaar neer te leggen bij een opgelegde boete. In een volgend artikel geven we u op basis van onze ervaringen in bezwaar- en beroepsprocedures praktische tips over hoe u een arboboete het beste kunt aanvechten. Heeft u een vraag over dit onderwerp? Neem dan contact op met Joost Schunselaar of Marloes Stuurop. [1] Niet al deze boetes werden opgelegd wegens overtredingen van arbeidsomstandighedenwetgeving. De Arbeidsinspectie controleert ook op naleving van de Arbeidstijdenwet (Atw), Wet op het Minimumloon (WML), Wet arbeid vreemdelingen (Wav) en de Warenwet. [2] Afhankelijk van de inhoud van de portefeuille van Ministers en Staatssecretarissen, worden kennisgevingen inzake boetes en beschikkingen ondertekend namens de Minister of Staatssecretaris van het Ministerie SZW. Dit verschilt per kabinet en wisselt soms ook binnen een kabinetsperiode. Waar in dit artikel wordt gesproken over de Minister, kan evengoed Staatssecretaris worden gelezen.Interessante artikelen voor u
- Arboboete belicht: hoe werkt het en hoe voorkomt uw onderneming een hoge boete? (1/3)
- Arboboete belicht: hoe werkt het en hoe voorkomt uw onderneming een hoge boete? (3/3)
- Arbeidsomstandighedenwetgeving: matiging door overschrijding redelijke termijn
- Overtreding geheimhoudingsbeding door privédownloads
Onze mensen
Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.