Nieuws
Q&A beëindiging van zorg
Gepubliceerd op 30 mei 2023
Onze mensen
Zorgbeëindiging lijkt in de praktijk steeds meer voor te komen. Dat kan verschillende redenen hebben. Zo kan de zorgverlening onder druk komen te staan omdat de zorgbehoefte en het zorgaanbod niet (meer) op elkaar aansluiten. Of omdat de patiënt problematisch gedrag vertoont en zich niet aan gemaakte afspraken wil houden. Soms staat een situatie zo onder druk dat zorgmedewerkers dreigen uit te vallen. Dan kan beëindiging van de zorgrelatie aan de orde komen. Op dinsdag 23 mei 2023 kwam dit onderwerp aan bod in onze digitale Ochtendsessie Gezondheidsrecht. In deze sessie hebben wij ingebrachte vragen behandeld. De meest gestelde vragen werken wij hieronder kort uit.
Van belang is dat iedere casus van zorgbeëindiging uniek is. Of zorgbeëindiging - in het uiterste geval - de toets van de rechter kan doorstaan is sterk afhankelijk van de omstandigheden van het specifieke geval.
[holla_accordion]
[holla_spoiler title="Met welke wet- en regelgeving moet ik rekening houden?" open="yes"]
In de regel wordt de relatie tussen de zorgaanbieder en de cliënt beheerst door een zorgovereenkomst (ook wel: behandelingsovereenkomst, zorg- en dienstverleningsovereenkomst, gecombineerde huurovereenkomst etc.). Niet altijd is sprake van een geneeskundige behandelingsovereenkomst in de zin van de WGBO. Wel worden de regels van de WGBO veelal toegepast in gevallen van zorgbeëindiging. Bijvoorbeeld via de schakelbepaling van de WGBO, door analoge toepassing van de WGBO, omdat partijen het daarover wel eens zijn of omdat de regels van de WGBO in de rechtspraak algemeen worden aangenomen.
Bij veel zorginstellingen zijn algemene voorwaarden van toepassing. Bijvoorbeeld die van brancheorganisatie ActiZ (paragraaf 6). Uit zulke algemene voorwaarden kunnen nadere beëindigingsgronden of afspraken staan, zoals een bepaalde opzegtermijn.
De relevante wetsbepaling is dat een zorgaanbieder de zorgrelatie niet mag beëindigen, tenzij sprake is van gewichtige redenen.
[/holla_spoiler]
[holla_spoiler title="Wat zijn voldoende gewichtige redenen voor beëindiging van een zorgrelatie?"]
Wat gewichtige redenen zijn is niet vastomlijnd. Wel zijn voorbeelden af te leiden uit de wetsgeschiedenis, de (tucht)rechtspraak en de KNMG-Richtlijn ‘Niet-aangaan of beëindiging van de geneeskundige behandelingsovereenkomst’. Te noemen zijn bijvoorbeeld:
- De aard en omvang van de hulpverlening wijzigt of blijkt omvangrijker te zijn dan gedacht en gaat de expertise of de mogelijkheid van de hulpverlener te buiten.
- De patiënt vertoont zeer onheus of agressief gedrag.
- De hulpverlener heeft een ernstig conflict met de patiënt of de patiënt wil niet meewerken aan de behandeling.
- Er is sprake van hygiënische omstandigheden die ernstige gezondheidsrisico’s opleveren voor de zorgverlener of mede-cliënten.
- De cliënt of zijn of haar naasten leven essentiële behandelvoorwaarden of regels van de zorginstelling niet na.
- De indicatie wijzigt of vervalt.
- De patiënt weigert voortdurend de rekening te betalen.
- De hulpverlener heeft een aanzienlijk belang bij het beëindigen van de behandelingsovereenkomst, zoals arbeidsongeschiktheid, pensionering of het ontwikkelen van persoonlijke gevoelens voor de patiënt.
- Informeer de patiënt tijdig mondeling over de voorgenomen stopzetting en bevestig dit besluit schriftelijk.
- Houd een redelijke beëindigingstermijn aan. Welke termijn redelijk is, is onder meer afhankelijk van:
- de ernst van de situatie van de zorgontvanger,
- de afhankelijkheid van de zorgontvanger van de ontvangen zorg,
- de aard en de duur van de zorgrelatie en
- de termijn voor het vinden van een passend alternatief.
- Blijf de noodzakelijke hulp verlenen totdat er een andere behandelaar is gevonden. Denk bijvoorbeeld aan noodzakelijke medische zorg.
- Is sprake van ongewenst gedrag, waarschuw de cliënt of de desbetreffende naaste dan herhaaldelijk, voldoende duidelijk en schriftelijk. Onderzoek of herstel van de relatie mogelijk is. In overleg, of met hulp van een derde zoals een cliëntvertrouwenspersoon of mediator.
- Verleen medewerking om na de beëindiging elders zorg te ontvangen (zie daarover hierna).
- Wat is de problematiek?
- Welke oplossingen zijn onderzocht of geprobeerd? Denk aan second opinion(s), het CCE of COT, een interne verhuizing, samenwerking of overdracht in de regio?
- Dossier: gesprekken, vastlegging, (waarschuwings)brieven
- Betrek tijdig wettelijk vertegenwoordiger en zorgkantoor
- Werk mee aan alternatieven
Onze mensen
Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.