Nieuws

Merk- en modelregistratie in de Praktijk: Woordmerk of woord-/beeldmerk? (6/13)

Gepubliceerd op 8 mei 2024

Pexels laura paredis 1047081 12749793

Het Merken- en Modellenbureau van Holla viert dit jaar haar eerste lustrum! In de afgelopen vijf jaar hebben onze merk- en modelspecialisten vele cliënten bijgestaan bij de registratie en handhaving van hun merk- en modelrechten. In de dagelijkse praktijk merken we echter dat er nog onduidelijkheid bestaat over (het belang van) merk- en modelregistraties. In deze blogreeks gaan onze specialisten de komende weken in op de essentiële ins en outs van merk- en modelrechten.

In het eerste artikel van onze blogreeks is ingegaan op de vraag wat een merk precies is; een merk is een teken waarmee waren of diensten afkomstig van een bepaalde onderneming te onderscheiden zijn van waren of diensten afkomstig van andere ondernemingen. Er zijn verschillende soorten merken te bedenken. In dit artikel zal worden stilgestaan bij het verschil tussen een ‘woordmerk’ en een ‘woord-/beeldmerk’.

Wat is een woordmerk?

Een woordmerk is een merk dat – zoals de naam al doet vermoeden - uitsluitend bestaat uit een of meerdere woorden. Een woordmerk bevat geen beeldelementen zoals een logo of een speciaal lettertype. Het gaat dus echt uitsluitend om het woord/de woorden waarvoor het woordmerk is geregistreerd.

Voordelen woordmerk

Een van de grootste voordelen van een woordmerk is dat het een brede bescherming biedt tegen gebruik door anderen, niet alleen in een specifiek lettertype of stijl, maar in alle mogelijke vormen. Met een woordmerk kan veelal worden opgetreden tegen concurrenten die gebruik maken van het geregistreerde woordmerk, ongeacht de beeldelementen die de concurrent gebruikt.

Bij de aanvraag van een woordmerk is het wel belangrijk dat het merk over voldoende onderscheidend vermogen beschikt. Algemene of beschrijvende termen die direct iets zeggen over de producten of diensten worden over het algemeen niet als woordmerk geaccepteerd, omdat ze vrij gehouden moeten worden voor algemeen gebruik door de industrie. Hier wordt later in een latere blog uit deze blogreeks uitgebreid bij stilgestaan.

Wat is een woord-/beeldmerk?

Een woord-/beeldmerk is een merk waarin zowel tekstuele elementen (woorden of letters) als grafische of visuele elementen (zoals een logo, symbolen of specifieke lettertypen en kleuren) zijn opgenomen. Dit type merk combineert dus de onderscheidende kracht van een woordmerk met de visuele impact van een beeldmerk. Een bekend voorbeeld van een woord-/beeldmerk is het logo van Starbucks, waarbij de naam van het bedrijf samen met het iconische ‘Starbucks Figuur’ wordt gebruikt:

Starbucks

Het woord-/beeldmerk biedt de mogelijkheid om een merkidentiteit op te bouwen die zowel door de tekst als door het beeld wordt versterkt. Het grafische element kan dus bijdragen aan een grotere herkenbaarheid en onderscheidend vermogen in de markt.

Enkele voordelen van een woord-/beeldmerk

  1. Verhoogde herkenbaarheid: door de combinatie van tekst en beeld kunnen woord-/beeldmerken sneller en effectiever de aandacht van consumenten trekken. Dit helpt het merk om op te vallen in competitieve markten. Ook vergroten de beeldelementen het onderscheidend vermogen van woord-/beeldmerken.
  2. Emotionele connectie: beeldmerken kunnen bepaalde gevoelens of associaties oproepen, die moeilijk te bereiken zijn met alleen tekst. Dit kan helpen om een sterkere emotionele band met het publiek op te bouwen, wat van cruciaal belang kan zijn voor klantenbinding en merkloyaliteit.

Door deze combinatie van functionele en emotionele voordelen kan een woord-/beeldmerk een krachtig instrument zijn in de merkstrategie van een bedrijf. Het helpt niet alleen bij de juridische bescherming van het merk, maar draagt ook bij aan het bouwen van een sterke, herkenbare en aantrekkelijke merkidentiteit.

Nadeel woord-/beeldmerk

Nadeel van een woord-/beeldmerk is dat de beschermingsomvang van een woord-/beeldmerk uitsluitend ziet op de combinatie van de woord- en beeldelementen. Wanneer een partij dus een teken gebruikt waarin dezelfde woorden terugkomen als aanwezig in uw woord-/beeldmerk, maar voorzien is van zeer verschillende beeldelementen, dan is de kans groot dat met een woord-/beeldmerk niet kan worden opgetreden tegen dit gebruik.

Conclusie

Zowel woordmerken als woord-/beeldmerken bieden aanzienlijke voordelen en zijn essentieel voor het beschermen en versterken van uw naam/merkidentiteit. Elke type merkregistratie heeft zijn eigen voordelen en kan strategisch worden ingezet.

Het kiezen van het juiste type merkregistratie — of het nu gaat om de naam van uw bedrijf, uw logo, of een combinatie van beide — hangt nauw samen met de unieke aspecten van uw merk die bescherming vereisen. Of klanten uw bedrijf nu herkennen aan de naam, het logo, een onderscheidende kleur, of een bijzondere verpakking, elk element kan invloed hebben op de keuze van de merkregistratie.

Bij Holla begrijpen we dat het navigeren door de verschillende opties en het maken van de beste keuze voor merkregistratie een uitdaging kan zijn. Daarom staan onze collega's klaar om u te voorzien van tactisch advies en ondersteuning. Wij helpen u graag bij het afstemmen van uw merkbeschermingsstrategie op de specifieke behoeften van uw bedrijf, rekening houdend met de mate van herkenbaarheid en onderscheidend vermogen van uw merkelementen.Bovenkant formulier

Mocht u nog vragen hebben over merk- of modelrechten, of mocht u hulp nodig hebben bij het aanvragen van merk- en/of modelregistraties, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Ons deskundige team staat graag klaar om u verder te helpen.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.

Aanmelden nieuwsbrief