Nieuws

Water bij de wijn in een handelsnaamgeschil

Gepubliceerd op 29 apr. 2024

Onze mensen

I Stock 1124920033

In dit artikel wordt een geschil over het handelsnaamrecht besproken. De houder van een handelsnaam kan het handelsnaamrecht inroepen tegen derden die op een later tijdstip eenzelfde (soort) handelsnaam gebruiken in dezelfde regio, maar alleen als deze latere handelsnaam verwarring veroorzaakt met de handelsnaam van de houder.

Feiten

De eiser in dit geschil is een onderneming die zich sinds de jaren ’80 onder meer bezighoudt met het verhandelen van wijnen. In 2009 richt eiser in dat kader een webshop op met het domein www.wijnenwereld.nl. Daarnaast maakt eiser sinds 2011 (op haar website) gebruik van de namen “Wijnenwereld” en “Wijnenwereld.nl”. Ook maakt eiser (onder meer op haar website en op het hek van haar fysieke winkel) gebruik van het volgende logo:

Logo 1

De gedaagde is de in 2020 opgerichte partij Wijnwereld.Online. Gedaagde verkoopt wijn via haar website www.wijnwereld.online en heeft een afhaallocatie in Den Haag. Voorheen gebruikte gedaagde zowel de naam “Wijnwereld.Online” als “Wijnwereld”, maar gedaagde heeft het gebruikt van laatstgenoemde aanduiding reeds gestaakt. Daarnaast maakt gedaagde (onder meer op haar website) gebruik van het volgende logo:

Logo 2

Geschil en oordeel van de rechter

Eiser meent dat gedaagde met het gebruik van de handelsnamen “Wijnwereld.Online” en “Wijnwereld”, al dan niet met logo, inbreuk maakt op haar handelsnaamrecht en vordert dat gedaagde het gebruik van deze handelsnamen staakt en gestaakt zal houden.

Bij de beoordeling van de vorderingen heeft de voorzieningenrechter zich slechts beperkt tot enerzijds, het gebruik van de handelsnaam “Wijnenwereld.nl” door eiser en, anderzijds, het gebruik van de handelsnaam “Wijnwereld.Online” door gedaagde. De voorzieningenrechter oordeelt immers dat eiser niet overtuigend heeft aangetoond dat ze de naam "Wijnenwereld" (zonder .nl) voldoende bestendig heeft gebruikt als handelsnaam, vooral omdat "Wijnenwereld.nl" (in de vorm van het logo) duidelijker wordt gecommuniceerd op haar website dan “Wijnenwereld”. Ook het gebruik van “Wijnwereld” door gedaagde – waarvan het gebruik inmiddels gestaakt is – is volgens de voorzieningenrechter onvoldoende bestendig gebruikt om als handelsnaam te kwalificeren.

De voorzieningenrechter oordeelt dat ondanks de sterke gelijkenis tussen de handelsnamen "Wijnenwereld.nl" (van de eiser) en "Wijnwereld.Online" (van de gedaagde), er geen inbreuk wordt gemaakt op het handelsnaamrecht van eiser. De handelsnaam “Wijnenwereld.nl” is volgens de voorzieningenrechter immers zuiver, dan wel in aanzienlijke mate beschrijvend. Bovendien heeft gedaagde er onweersproken op gewezen dat het gebruik van de combinatie van de woorden “wijn” en “wereld” niet uniek is in de wijnenbranche. Hierdoor – zo oordeelt de voorzieningenrechter – is het onderscheidend vermogen van de handelsnaam zeer beperkt, zodat haar beschermingsomvang eveneens (zeer) gering is. De voorzieningenrechter ziet dan ook geen risico op verwarring tussen de twee handelsnamen bij het normaal oplettende publiek en wijst om die redenen de vorderingen van eiser af. Eiser wordt eveneens in de proceskosten veroordeeld.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.

Aanmelden nieuwsbrief