Nieuws
Verhoging grens intern toezicht per 1 juli 2025
Gepubliceerd op 17 jun 2025
Onze mensen

Per 1 juli 2025 is het zover: de getalsgrens van 25 zorgverleners voor het instellen van intern toezicht bij zorginstellingen wordt dan verhoogd naar 50. Op 3 juni jl. werd de wijziging van het Uitvoeringsbesluit Wtza gepubliceerd in het Staatsblad. Daarmee is de laatste horde in het wetgevingsproces genomen.
Wat verandert er per 1 juli 2025?
Met de wijziging wordt geregeld dat een bepaalde groep kleine(re) instellingen in de eerstelijns- en kleinschalige zorg niet bij meer dan 25 zorgverleners, maar pas bij meer dan 50 zorgverleners (aantal personen, niet aantal fte's) over een interne toezichthouder moet beschikken. De grens van 50 zorgverleners sluit aan bij de instellingsgrens voor een ondernemingsraad en de (formele) grens voor integrale toepassing van de Governancecode Zorg.
Waarom deze wijziging?
Aanleiding voor deze wijziging is dat de eisen omtrent het intern toezicht voor instellingen in de eerstelijnszorg en kleinschalige zorg een disproportionele (aanvullende) last zijn en dat deze eisen ongewenste gevolgen kunnen hebben voor de toegankelijkheid van kwalitatief goede en betaalbare zorg.
Voor welke instellingen verandert er niets?
Er verandert niets voor instellingen waar cliënten gedurende ten minste een etmaal verblijven of die zorg (doen) verlenen waarbij sprake is van medisch specialistische zorg, persoonlijke verzorging, begeleiding of verpleging. Voor die instellingen blijft de grens van 10 zorgverleners gelden.
Instellingen met een raad van toezicht: opheffen of behouden?
Zorginstellingen met 25 tot en met 50 zorgverleners waarvoor nu nog intern toezicht verplicht is gesteld maar per 1 juli 2025 niet meer, staan voor de vraag: gaan we door met onze raad van toezicht of heffen we dit gremium op? Over dit praktijkdilemma schreef ik eerder deze bijdrage.
Hoe gaat het CIBG tot 1 juli a.s. om met vergunningsaanvragen van zorginstellingen met 25 tot en met 50 zorgverleners?
Het CIBG heeft deze instellingen laten weten dat zij voldoen aan de geldende voorwaarden voor een vergunning, met uitzondering van het intern toezicht. Daarbij is aangegeven dat deze instellingen per 1 juli 2025 niet meer aan het vereiste van intern toezicht hoeven te voldoen en een vergunning zullen krijgen als op dat moment nog steeds aan de voorwaarden daarvoor wordt voldaan. Vanaf het moment van inwerkingtreding van dit besluit kan het CIBG de aanvraag vervolgens afhandelen indien gewenst. Dit betekent dat de aanvraag tot die tijd wordt aangehouden. Met een tijdig ingediende aanvraag voldoen de betreffende instellingen aan de wettelijke verplichting wat betreft de vergunning.
Onze mensen
Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.