Nieuws
Spelregels voor online platforms; de Platform-to-business verordening (P2B verordening)
Gepubliceerd op 22 nov. 2024
Onze mensen
Online platforms spelen een belangrijke rol in de digitale economie. Ondernemingen worden in toenemende mate afhankelijk van deze platformen. Dit creëert een positie voor platforms waarmee zij zich oneerlijk en schadelijk zouden kunnen gedragen ten opzichte van hun zakelijke gebruikers (“Gebruikers”). Bijvoorbeeld door eenzijdig afspraken op te leggen die ernstig indruisen tegen de beginselen van goede trouw en billijke handel. De platform-to-business Verordening (“Verordening”) – die van kracht is sinds 2020 - beoogt een eerlijk en transparant speelveld te creëren voor online platforms en aangesloten (kleinere)handelaren. Daarnaast beoogt de Verordening duidelijkheid en transparantie op te leveren voor ondernemers over het gedrag van online platforms en online zoekmachines.
Toepassingsgebied
De verordening is van toepassing online tussenhandelsdiensten / online zoekmachines in de Europese Unie (“Platform(s)”). Voor de toepasselijkheid van de Verordening is niet relevant hoe groot het Platform is of hoeveel omzet wordt gegenereerd; ook kleine(re) Platforms vallen onder de scope van de verordening.
Verplichtingen
De Verordening legt een aantal verplichtingen op aan Platforms. Deze verplichtingen hebben tot doel om de aangesloten zakelijke Gebruikers te beschermen. De belangrijkst verplichtingen zijn (niet-limitatief) de volgende:
a. Parameters ranking en zichtbaarheid – een Platform moet de belangrijkste parameters vermelden in de algemene voorwaarden. Deze verplichting beoogt Gebruikers inzicht te verschaffen in de wijze waarop de ranking plaatsvindt. Zo moeten Platforms bijvoorbeeld aangeven of de ranking wordt beïnvloed door betaling.
b. Ongelijke behandeling – Een Platform moet elke vorm van ongelijke behandeling (bijvoorbeeld het anders behandelen van de eigen producten ten opzichte van de producten van zakelijke Gebruikers) in de algemene voorwaarden omschrijven. Het Platform moet ook de belangrijkste overwegingen uitwerken voor het (kunnen) toepassen van de ongelijke behandeling.
c. Opleggen beperkingen – als een Platform aan een Gebruiker een beperking oplegt om afwijkende voorwaarden te hanteren bij verkoop via andere kanalen, moet dit gemotiveerd worden vermeld. Het gaat dan bijvoorbeeld om de verplichting om op de eigen website geen betere prijs of voorwaarden te hanteren (pariteitsclausule).
d. Algemene voorwaarden - de algemene voorwaarden dienen helder en begrijpelijk te zijn. De informatie moet bovendien specifiek, gedetailleerd en compleet zijn. Daarnaast moeten de algemene voorwaarden makkelijk vindbaar zijn. In geval van wijziging van de algemene voorwaarden, dient de wijziging tenminste 15 dagen van tevoren aan de Gebruikers te worden gecommuniceerd.
e. Beperking, opschorting of beëindiging van de dienst – de algemene voorwaarden moeten de gronden bevatten voor het kunnen opschorten, beperken of beëindigen van de door het Platform aan een Gebruiker geleverde dienst. Als het Platform overgaat tot beperking, opschorting of beëindiging dan moet dit gemotiveerd worden. De Verordening stelt ook eisen aan de wijze van motivering. Als een Platform over gaat tot beëindiging van de dienstverlening, moet zij de Gebruiker hiervan ten minste 30 dagen, voordat de beëindiging van kracht is, gemotiveerd in kennis stellen.
f. Interne klachtenregeling - het Platform dient te beschikken over een interne klachtenregeling voor het geval de Gebruiker het niet eens is met een beslissing van het Platform. De Gebruiker is niet verplicht deze regeling te volgen.
Handhaving / boetes
Een Gebruiker kan in een civiele procedure een beroep doen op de Verordening, bijvoorbeeld als de Verordening niet nageleefd zou worden. De niet-naleving heeft dan gevolgen in een specifieke contractuele relatie.
Schending van de Verordening door een Platform kan ook andere, verdergaande, gevolgen hebben.
De ACM is belast met de handhaving van de Verordening. Zij kan voor overtredingen een boete opleggen van maximaal € 1.030.000 of, als dat meer is, 10% van de jaaromzet van het Platform.
Meer weten?
Neem dan contact op.
Onze mensen
Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.