Nieuws
Per 1 september strengere regels voor informatieverstrekking over zorgaanbod
Gepubliceerd op 30 aug. 2024
Onze mensen
Over enkele dagen is het zover: op 1 september gaat de nieuwe Regeling transparantie zorgaanbieders in, met aangescherpte voorschriften voor het informeren van consumenten over het zorgaanbod. Doel? De consument beter in staat te stellen om een weloverwogen keuze te maken om zorg of diensten van een zorgaanbieder te vergelijken en te ontvangen.
Specifiek voor ongecontracteerde zorgaanbieders gaat gelden dat zij patiënten/cliënten vooraf actief en aantoonbaar moeten informeren dat zij op het punt staan gebruik te maken van niet-gecontracteerde zorg en dat dit gevolgen heeft voor hun vergoeding.
Wat houdt vooraf informeren in?
Dat wil zeggen vóór de start van de zorgverlening, vóórdat een declarabele prestatie wordt geleverd en/of een behandelingsovereenkomst tot stand komt. Als informeren voor aanvang van de zorgverlening op medisch inhoudelijke grond niet mogelijk is, moet de zorgaanbieder de patiënt informeren op het eerst mogelijke moment.
Wat is actief en aantoonbaar informeren?
Actief houdt in dat de zorgaanbieder de informatie daadwerkelijk aan de patiënt verstrekt. De patiënt moet er niet zelf naar moeten zoeken, zoals naar een bericht op de website van de zorgaanbieder. Van aantoonbaarheid is in elk geval sprake als de informatie per post, per e-mail of via het patiëntenportaal aan de patiënt wordt gestuurd.
Hoe kunnen zorgaanbieders aan deze vereisten voldoen?
Bijvoorbeeld doordat de zorgaanbieder in de afspraakbevestiging de contractstatus met de zorgverzekeraars en daaronder vallende merken toelicht en een korte uitleg geeft over de mogelijke gevolgen van het ontbreken van een contract met een verwijzing naar de (zorg)verzekeraar voor de specifieke gevolgen voor de betreffende patiënt. Bij een afspraakbevestiging per e-mail kan worden volstaan met een link naar de webpagina waarop deze informatie beschikbaar is.
Informatieverstrekking via het patiëntenportaal geldt als actief, indien dat tenminste gepaard gaat met een attendering van een nieuw bericht. De informatieverstrekking is ook aantoonbaar als dit telefonisch gebeurt en dit wordt bevestigd per e-mail, per post of via het patiëntenportaal. Het is aan de zorgaanbieder om aan te tonen dat de informatie verstrekt is.
Waarover moeten (on)gecontracteerde zorgaanbieders nog meer informatie verstrekken?
Zorgaanbieders moeten consumenten óók informeren over a) de te leveren prestaties, b) voor de consument van belang zijnde tarieven, c) of prestaties/diensten onder de verzekerde aanspraak van de Zvw of Wlz vallen, d) eigen betalingen, e) objectieve informatie bij doorverwijzingen (met melding van keuzevrijheid), f) wachttijden en, g) over zorg-kwaliteitsinformatie: de wijze van totstandkoming van deze informatie.
Verder is in de Regeling bepaald dat de zorgaanbieder objectief en zakelijk moet informeren, niet mag sturen en uiteraard niet mag misleiden.
Onze mensen
Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.