Nieuws

De grootste risico’s in IT-overeenkomsten: termijnoverschrijding

Gepubliceerd op 31 mei 2023

Onze mensen

Pexels kevin ku 577585

Dit artikel is onderdeel van de reeks ‘De grootste risico’s in IT-overeenkomsten’. De komende weken zullen er artikelen worden gepubliceerd waarin één van de risico’s nader wordt besproken. Wilt u meer informatie of heeft u vragen? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief of neem contact met ons op.

Uit onderzoek blijkt dat bij IT-implementaties waarbij de ‘watervalmethode’ wordt gebruikt ongeveer 20% van de IT-projecten faalt en slechts 35% slaagt. Het grootste deel, de overige 45%, valt daar tussenin. Het gaat in dat geval om projecten die uiteindelijk met (aanzienlijke) beperkingen worden opgeleverd. Daarbij valt te denken aan forse budgetoverschrijdingen, vertragingen en/of het ontbreken van bepaalde vooraf afgesproken functionaliteiten van het op te leveren IT-systeem.

Bij  ‘agile’ werken verbeteren deze percentages enigszins. In dat geval is ongeveer 40% succesvol en faalt 10% van de projecten. Maar, ook bij ‘agile’ werken is er nog steeds een categorie van 50% met IT-projecten die gehavend de eindstreep halen.

Gezien de bovenstaande percentages is het voor de afnemer van IT belangrijk om ervoor te zorgen dat het IT-project in de categorie succesvol valt en in ieder geval niet in de categorie van gefaalde projecten terecht komt.

Afnemers van IT hebben vaak de neiging om niet tijdig in te grijpen wanneer tussentijdse mijlpalen niet gehaald of uitgesteld worden. Er wordt vertrouwd op de mededelingen van de IT-leverancier dat het allemaal wel goed komt. Zeker bij grote implementaties zorgt het niet halen van tussentijdse mijlpalen er al snel voor dat het hele project gaat schuiven, met alle gevolgen van dien. Zoals het maken van extra kosten voor de implementatie, het betalen voor licenties terwijl het nieuwe pakket nog niet werkt, het verlengen van het oude software pakket, etc.

Wanneer er bepaalde oplevertermijnen niet door de IT-leverancier worden gehaald en partijen toch gezamenlijk blijven doorwerken dan kan de afnemer zich er (meestal) niet meer op beroepen dat dergelijke termijnen zijn overschreden. Dit wordt ‘doormodderen’ genoemd. De afnemer zal dan alsnog de IT-leverancier eerst in gebreke moeten stellen, met een daarbij behorende termijn voor herstel, voordat er verzuim kan intreden.

Gezien het voorgaande is het voor de afnemer belangrijk om duidelijk te sturen op het behalen van afgesproken data voor (deel)oplevering. Wanneer deze niet gehaald worden is het verstandig de IT-leverancier in gebreke te stellen en niet te blijven ‘doormodderen’ of andere aanvullende afspraken te maken over termijnen en kosten.

Indien u als afnemer van IT problemen ervaart met uw IT-leverancier kunnen wij u van dienst zijn om het IT-project weer op de rails te krijgen. Neem in dat verband contact op met Pieter Ballings.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.

Aanmelden nieuwsbrief