Met Pasen denkt u vast snel aan het versieren en zoeken van paaseitjes, paasbrunches en familiebijeenkomsten. Maar ook zijn er – geheel tegen de Paasgedachte in - partijen die ruzie maken over (bijvoorbeeld) paashazen. Zo heeft Lindt eind vorig jaar met succes de Zwitserse rechter verzocht de gouden paashazen van Lidl te verbieden. Dit door een geslaagd beroep te doen op haar ‘vormmerk’ in de vorm van een paashaas.
De Zwitserse rechter oordeelde in het voordeel van Lindt, omdat (i) uit marktonderzoek volgt dat de Zwitserse consument de vorm van een gouden haasje associeert met Lindt en (ii) de gouden haasjes van Lidl te veel lijken op de gouden haasjes van Lindt, waardoor er gevaar voor verwarring ontstaat.
Vormmerken
Bij merken zult u al snel denken aan een logo of naam. De Europese Uniemerkenverordening bepaalt echter dat een merk kan worden gevormd door alle tekens, waaronder namen van personen, tekeningen, letters, cijfers, kleuren, vormen van waren of verpakkingen of geluiden. Zo kan dus ook de vorm van een chocoladepaashaas worden vastgelegd als een merk. Het is essentieel voor een vormmerk dat het onderscheidend vermogen heeft. Dit houdt in dat een vormmerk moet kunnen worden herkend als afkomstig van een bepaalde onderneming. Zo is de Toblerone chocoladereep ook erkend als geldig vormmerk. Daarnaast mag een vormmerk niet uitsluitend bestaan uit een vorm die onlosmakelijk verbonden is met de aard van het aangeboden waar. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk de vorm van een ei als merk in te schrijven voor de verkoop van eieren.Uitzondering
Gelukkig voor Lindt geldt er nog een uitzondering op het voorgaande. Bij de paashazen is namelijk precies sprake van een vorm die onlosmakelijk verbonden is met de aard van een chocoladepaashaas. De uitzondering houdt in dat merken die in beginsel niet zijn toegestaan alsnog kunnen worden ingeschreven als vormmerk als de aanvrager kan aantonen dat het merk is ingeburgerd bij het publiek. In dit geval heeft de premium chocolademaker als onderdeel van haar zaak onderzoeken overgelegd waaruit blijkt dat de gouden paashaas goed bekend is bij het publiek. Als gevolg daarvan gelaste de federale rechtbank in Lausanne de Duitse discountsupermarkt de verkoop van haar versie van het snoepgoed te staken en al haar resterende voorraad te vernietigen. Voor een chocoladepaashaas met gouden wikkel dient u dit jaar dus een verkooppunt van Lindt chocolade op te zoeken. Vrolijk Pasen! Paashaas van Lidl Vormmerk van LindtOnze mensen
Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.