Met enige regelmaat versterkt een franchisegever een winstprognose aan een franchisenemer. Wanneer de resultaten in de praktijk onverhoopt negatiever uitvallen, kan dit een bron voor discussie opleveren. Het is inmiddels vaste rechtspraak dat op een franchisegever geen verplichting rust om prognoses ter beschikking te stellen. Indien zij toch een prognose verstrekt, die vervolgens niet 'uit komt', dan resulteert dit nog niet in een aansprakelijkheid richting de franchisenemer. Wil zij aansprakelijk zijn, dan moet minimaal vast komen te staan dat zij onzorgvuldig heeft gehandeld.
Stelt een derde de prognose op? Dan is een franchisegever pas aansprakelijk indien zij onzorgvuldig heeft gehandeld én indien sprake is van ernstige fouten in de prognose, die de franchisegever kent (maar waar zij de franchisenemer niet op heeft gewezen). Een franchisegever mag met andere woorden in beginsel uitgaan van de juistheid van een winstprognose die een derde opstelt.
Stelt een franchisegever de prognose zelf op, dan kan zij ook al aansprakelijk zijn (wegens onzorgvuldig handelen) indien de prognose fouten bevat. Dit is ook het geval indien een franchisegever deze fouten niet kent. Een franchisegever loopt dus meer risico indien zij een winstprognose zelf opstelt. De wet franchise beoogt niet af te wijken van voorgaande rechtspraak.
Oordeel Hof Den Bosch
Het Hof Den Bosch moest recent een oordeel vellen in een geschil tussen de franchisegever van de formule Kwalitaria-Délifrance en een van haar franchisenemers. De franchisenemer stelde onder meer dat het aan haar verstrekte marktonderzoek, opgesteld door een derde partij, kort gezegd niet deugdelijk was. Op basis hiervan heeft de franchisenemer de franchiseovereenkomst buitengerechtelijk vernietigd. Het Hof overweegt in een tussenarrest - onder verwijzing naar de hiervoor samengevatte rechtspraak - dat voor een succesvol beroep op dwaling vast moet komen te staan dat sprake is van fouten die tot onjuistheid van de prognose hebben geleid. Het hof kan dit zelf niet beoordelen en benoemt daarom een deskundige die wordt verzocht om een deskundigenoordeel. Wordt vervolgd dus.
Les voor de praktijk
Indien een winstprognose in de praktijk niet uitkomt, resulteert dit niet automatisch in aansprakelijkheid van de franchisegever. Belangrijke factoren zijn wie de prognose heeft opgesteld (en in opdracht van welke partij) en of sprake is van fouten die hebben geresulteerd in een onjuiste prognose. Er dienen dus nog wel wat 'hobbels te worden genomen'. Dit neemt niet weg dat een franchisegever zeer zorgvuldig om dient te gaan met de informatie die zij verstrekt. Een belangrijke vraag is daarbij of een franchisegever überhaupt prognoses wil verstrekken, nu zij hiertoe niet verplicht is.
Heeft u hier vragen over? Neem dan contact met ons op!
Lees de gehele uitspraak hier