Nieuws

Horeca in zwaar weer: kansen, plichten en no-go’s (2/3)

Gepubliceerd op 30 jan 2025

I Stock 1292283611

De kranten staan er de afgelopen weken vol van: horecafaillissementen. Banken en verzekeraars verwachten een toename van het aantal horecafaillissementen in de komende jaren. Met name de stijgende kosten, personeelstekorten en de toenemende concurrentie zetten de horecasector onder druk.

De horecabranche bevindt zich in zwaar weer, reden voor een driedelige blogreeks met handige tips en tricks van onze insolventie- en herstructureringsspecialisten. In deze reeks verschijnen:

  1. Horeca in zwaar weer: wat kunt u doen als ondernemer?
  2. Horeca in zwaar weer: wat zijn uw plichten als ondernemer?
  3. Horeca in zwaar weer: wat kunt u beter niet doen als ondernemer? (6 februari 2025)

Horeca in zwaar weer: wat zijn uw plichten als ondernemer?

In de tweede bijdrage in deze blogreeks: aan welke verplichtingen dient u zich als ondernemer in periode van (financiële) stress te houden?

Blijf de administratie bijhouden

Om op ieder moment te kunnen beoordelen of de onderneming nog levensvatbaar is, is het blijven bijhouden en voeren van een complete administratie van groot belang. Juist in tijden van zwaar weer. Het voeren van een deugdelijke en complete administratie houdt concreet in dat op ieder moment de rechten en verplichtingen van de onderneming moeten kunnen worden gekend. Bij horecaondernemingen betekent dit in veel gevallen dat:

  • er een (bijgewerkt) kasboek moet zijn;
  • de crediteuren- en debiteurenlijsten moeten zijn bijgewerkt;
  • de voorraad goed en actueel inzichtelijk is;
  • de reserveringen goed worden bijgehouden, en nog veel meer. 

Het opstellen van een liquiditeitsprognose kan handig zijn om een goede beoordeling te kunnen maken of de onderneming nog kan worden voortgezet en kan achteraf ook ondersteuning bieden bij het verklaren van bepaalde handelingen. Ook als een faillissement onafwendbaar is, moet de administratie goed worden bijgehouden. Komt de curator in een faillissementssituatie tot de conclusie dat de administratie niet op orde is, ligt bestuurdersaansprakelijkheid op de loer.

Meld tijdig betalingsonmacht bij de fiscus

Zijn er al fiscale achterstanden of lukt het niet meer om belastingaanslagen te betalen? Dan is het van belang tijdig melding te doen van betalingsonmacht bij de Belastingdienst. Dit dient uiterlijk binnen 2 weken te gebeuren nadat de aanslag betaald had moeten worden. Deze plicht rust op de bestuurder van een rechtspersoon. De betalingsonmacht kan eenvoudig worden gemeld via een formulier dat te downloaden is op de website van de Belastingdienst. Op deze pagina vindt u meer informatie hierover. Doet de bestuurder dit niet (tijdig), dan riskeert de bestuurder dat hij door de Belastingdienst persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld voor de niet betaalde belastingen.

Deponeer tijdig de jaarrekening

Zorg telkens voor een tijdige deponering van de jaarrekening. Uit de praktijk blijkt dat het belang van het tijdig deponeren van de jaarrekening wordt onderschat en dat deze verplichting aan de aandacht ontsnapt in tijden van (financiële) stress. Toch is het van groot belang dat deze verplichting wordt nageleefd. In geval van faillissement staat namelijk vast dat de bestuurder van een failliete rechtspersoon, zijn taak onbehoorlijk heeft bestuurd als de jaarrekening niet tijdig is gedeponeerd. Bestuurdersaansprakelijkheid ligt dan op de loer.

Hak tijdig de knoop door

Als de financiële situatie dusdanig slecht is dat het niet langer verantwoord is de onderneming voort te zetten, ga dan ook daadwerkelijk over tot bedrijfsbeëindiging. Als de schulden alleen maar verder oplopen omdat u (om welke reden dan ook) toch verder blijft ondernemen in zo’n situatie, riskeert u dat u persoonlijk aansprakelijk wordt gesteld voor die schulden.

Neem formaliteiten en termijnen in acht

Besluit u om de onderneming te beëindigen, let dan goed op de termijnen en formaliteiten die uit de wet volgen ten aanzien van de gekozen wijze van beëindiging. Houdt u zich bijvoorbeeld bij een vereffening niet aan de wettelijke rangorde, dan loopt u het risico dat schuldeisers u daarvoor aansprakelijk stellen als zij geen uitkering ontvangen, terwijl ze daar wel recht op hadden. 

Specifiek voor de turboliquidatie geldt dat in november 2023 nieuwe verplichtingen in het leven zijn geroepen. Zo moet een aantal (financiële) documenten worden gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. Het niet naleven van deze verplichting is een strafbaar feit en kan onder meer gesanctioneerd worden met een bestuursverbod en geldboete.

Tot slot: vraag tijdig om advies

Er zijn nog (veel) meer verplichtingen die op u als ondernemer rusten als het financieel niet goed gaat. Het is dan ook zeer aan te raden tijdig om advies te vragen, zodat u gewezen wordt op die verplichtingen en daarin geen onnodige risico’s loopt. In iedere situatie kunnen wij u hierover adviseren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.

Aanmelden nieuwsbrief