The Body Shop mag “ritual” niet gebruiken in huidverzorgingslijn

ritual huidverzorgingslijn

Cosmeticagigant Rituals is naar de rechter gestapt omdat haar concurrent The Body Shop in haar huidverzorgingslijn de term “ritual” gebruikt. Dit maakt volgens Rituals inbreuk op haar merkrechten. Bij de rechter verweert The Body Shop zich door te stellen dat zij het woord “ritual” niet als merk gebruikt, maar alleen om duidelijk te maken dat de producten in de lijn een bepaald verzorgingsritueel of routine vormen. De rechter gaat hier niet in mee en geeft Rituals gelijk: The Body Shop moet het gebruik van de term “ritual” staken. 

De verzorgingslijn van The Body Shop

The Body Shop brengt in 2015 een huidverzorgingslijn in de Benelux op de markt genaamd  “SECRETS OF THE WORLD”. Deze lijn bevat bodywashes, scrubs, crèmes en oliën die zijn onderverdeeld in vier categorieën die The Body Shop “Relaxing ritual”, “Revitalising Ritual”, “Blissfull Ritual”en “Firming Ritual” noemt.

De website van The Body Shop waarop naar de vier categorieën wordt verwezen:

Juridische strijd tussen The Body Shop en Rituals

Rituals is niet blij met de handelswijze van The Body Shop en stapt naar de rechter. Volgens Rituals maakt The Body Shop inbreuk op haar merkrechten. Rituals heeft namelijk verschillende merken voor het woord “RITUALS” geregistreerd. Het door The Body Shop gebruikte teken “ritual” lijkt erg op de merken van Rituals. Daarnaast heeft Rituals haar merken ingeschreven voor verzorgingsproducten. The Body Shop gebruikt het teken “ritual” óók voor verzorgingsproducten. Door het gebruik van het teken “ritual” door The Body Shop zou bij consumenten (indirecte) verwarring kunnen ontstaan: men kan ten onrechte denken dat de producten onderdeel zijn van een commerciële samenwerking tussen The Body Shop en Rituals.

The Body Shop ziet dit anders: zij voert aan de term “ritual” alleen te gebruiken om duidelijk te maken dat de producten onderdeel zijn van een bepaald verzorgingsritueel of routine. De rechter is het met The Body Schop eens dat Rituals door inroeping van haar merkrechten derden niet kan verbieden het woord “ritueel” in zuiver beschrijvende zin, dat wil zeggen in de betekenis “een reeks handelingen”, te gebruiken. Maar, volgens de rechter gebruikt The Bodyshop de term “ritual” niet alleen voor dergelijk gebruik. The Body Shop gebruikt de term namelijk prominent op banners en in reclames ter aanduiding van de vier categorieën van haar verzorgingslijn. Bovendien schrijft zij de tekens “ritual” in hoofdletters waardoor zij het in het oog springende deel vormen van de aanprijzingen. Er is volgens de rechter dan ook geen sprake van zuiver beschrijvend gebruik. De rechter beveelt The Body Shop om de inbreuk op de merkrechten van Rituals te staken.

Heeft u het vermoeden dat een partij inbreuk maakt op uw merkrechten? Holla Legal & Tax is gespecialiseerd in het merkrecht en heeft uitgebreide ervaring met het aanpakken van inbreukmakers. Wij helpen u graag.

Interessante artikelen voor u

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?