Nieuws
Vragen & antwoorden faillissement – Riviera Maison B.V.
Gepubliceerd op 26 jun 2025
Onze mensen

Laatste update: 26 juni 2025
Rechtbank: rechtbank Amsterdam
Faillissementsdatum: 24 juni 2025
Curator(en): mr. E.J. Schuurs, Jones Day
Op 24 juni 2025 is het faillissement van Riviera Maison uitgesproken door de rechtbank Amsterdam. De rechtbank heeft de heer E.J. Schuurs aangesteld om het faillissement af te wikkelen. De curator beheert de boedel en beoordeelt onder meer of er een doorstart mogelijk is, hoe ingediende vorderingen worden behandeld en hoe met lopende verplichtingen wordt omgegaan.
Hieronder beantwoorden wij veelgestelde vragen van partijen die bij een faillissement betrokken kunnen zijn.
Over Riviera Maison
Rivièra Maison is een Nederlands interieurmerk en woonwinkelketen. Het bedrijf werd opgericht in 1985 door Henk Teunissen, en groeide uit tot een toonaangevende speler in de woonbranche met enkele honderden werknemers.
Het bedrijf heeft tientallen eigen winkels in Nederland, waaronder vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Arnhem, Breda, Laren, Nijmegen, Leidschendam en Zaandam. Daarnaast was het merk internationaal actief met winkels in onder andere Duitsland, Polen, Zwitserland, Engeland en de Verenigde Staten.
Voorafgaand aan het faillissement kampte Riviera Maison al een geruime tijd met financiële problemen. Zo draaide het bedrijf een nettoverlies van 5,8 miljoen euro in 2023 en was er al sprake van een dalende omzet sinds 2022. Voor nu is bekend dat de oorzaken daarvan liggen in onder meer stijgende kosten, een verzadigde markt na de coronapiek, een dalend consumentenvertrouwen en een stagnerende woningmarkt
Voortzetting en mogelijke doorstart
In veel faillissementen onderzoekt de curator of de onderneming of onderdelen daarvan (tijdelijk) kunnen blijven functioneren. Dit kan de waarde van de onderneming ten goede komen. Er wordt onder meer onderzocht of een derde partij interesse heeft in een overname. Bij een doorstart worden meestal alleen de activa van het bedrijf verkocht. De schulden blijven dan achter in de failliete vennootschap.
Voor Riviera Maison geldt op dit moment dat een mogelijke doorstart wordt onderzocht. Daarover is vooralsnog niets bevestigd. Ook is nog onduidelijk of de winkels openblijven.
Wordt u gevraagd om tijdens een voortzetting of mogelijke doorstart diensten te verlenen of goederen te leveren? Maak dan duidelijke afspraken met de curator over betalingscondities en overige voorwaarden.
> Onze advocaten kunnen u helpen bij het beoordelen van uw positie en het vastleggen van afspraken.
Ik ben leverancier. Wat zijn mijn opties?
Heeft u als leverancier nog openstaande facturen bij Riviera Maison? Dan kunt u deze ter verificatie indienen bij de curator. U wordt hierover geïnformeerd door het kantoor van de curator.
Wanneer u goederen hebt geleverd onder eigendomsvoorbehoud, kunt u mogelijk aanspraak maken op terug levering. Dit vereist wel dat u kunt aantonen dat het voorbehoud rechtsgeldig is overeengekomen en dat de geleverde goederen identificeerbaar zijn. Het is belangrijk om dit schriftelijk en zo snel mogelijk bij de curator kenbaar te maken.
Wanneer u geen eigendomsvoorbehoud bent overeengekomen, kunt u mogelijk een beroep doen op het wettelijk recht van reclame. Hiervoor gelden strikte termijnen: de levering mag niet langer dan 60 dagen geleden hebben plaatsgevonden en de vordering mag niet langer dan zes weken opeisbaar zijn. Ook hierbij geldt dat de goederen nog fysiek aanwezig moeten zijn.
Heeft u nog lopende overeenkomsten lopen met Riviera Maison? Dan kunt u de curator verzoeken om binnen een redelijke termijn aan te geven of hij de overeenkomst wenst voort te zetten. Tot die tijd mag u uw verplichtingen opschorten. Reageert de curator niet of weigert hij nakoming, dan kunt u de overeenkomst ontbinden.
> Neem vrijblijvend contact met ons op als u ondersteuning wenst bij het inroepen van een van deze rechten of advies nodig heeft over uw positie als leverancier in het faillissement van Riviera Maison.
Ik ben verhuurder. Wat zijn mijn rechten?
Als verhuurder van een pand of bedrijfsruimte van Riviera Maison mag u de huurovereenkomst beëindigen met een opzegtermijn van drie maanden. De curator heeft dezelfde bevoegdheid, ook als in het contract een langere opzegtermijn is afgesproken.
De huur over de opzegtermijn van drie maanden geldt als boedelschuld. Dat betekent dat deze vordering in beginsel voorrang krijgt op concurrente vorderingen, maar of (volledige) betaling plaatsvindt, hangt af van de beschikbare middelen in de boedel.
> Wij helpen u graag bij het beoordelen van uw positie.
Ik ben schuldeiser. Wat moet ik doen?
Wanneer u een vordering heeft op Riviera Maison, kunt u deze ter verificatie indienen bij de curator. U wordt hierover geïnformeerd door het kantoor van de curator. Zorg ervoor dat u bij het indienen de relevante stukken meestuurt, zoals facturen, algemene voorwaarden en eventuele zekerheidsdocumentatie.
Beschikt u over een voorrecht, pand- of hypotheekrecht, of maakt u aanspraak op een retentierecht? Vermeld dit dan nadrukkelijk bij uw vorderingsaanmelding.
Blijft betaling van uw vordering uit, dan bestaat in bepaalde gevallen de mogelijkheid om de over die facturen afgedragen btw terug te vorderen bij de Belastingdienst.
> Onze advocaten kunnen u begeleiden bij het indienen van uw vordering en het veiligstellen van uw rechten.
Meer informatie of ondersteuning nodig?
Bij een faillissement is het van belang dat u duidelijkheid krijgt over uw positie. Of u nu leverancier, verhuurder of schuldeiser bent: ons team heeft ruime ervaring met faillissementsrecht en kan u gericht adviseren.
Onze mensen
Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?


Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.