Nieuws

Not so funhouse: aansprakelijkheid voor schade ontstaan op de kermis?

Gepubliceerd op 21 aug 2025

Onze mensen

I Stock 1253222741

Het kermisseizoen is in volle gang, met volop gelegenheid om weer te genieten van allerlei leuke attracties. Maar waar plezier is, schuilt helaas ook risico; zeker bij kermisattracties. Wanneer is een exploitant van een kermisattractie aansprakelijk voor letsel dat ontstaat bij een bezoeker van zijn attractie? De rechtbank Gelderland heeft hierover op 5 augustus 2025 een uitspraak gedaan.

Wat was er aan de hand?

Op een zomerse middag bezoekt een moeder met haar kinderen de kermis in Nijkerk. Haar toen driejarige zoon betreedt onder haar begeleiding een ‘funhouse’. Op de tweede verdieping van deze attractie bevindt zich een lopende band waarop bezoekers staand kunnen worden verplaatst. Tijdens het gebruik van deze band komt de driejarige jongen ten val en raakt met zijn hand bekneld tussen de band en de vloer. Hij loopt daardoor ernstig letsel op, waaronder tweedegraads brandwonden, ontvellingen en een kneuzing.

De moeder stelt de exploitant van de attractie aansprakelijk voor de schade. De moeder voert aan dat het funhouse’ niet voldoet aan de vereisten van het Warenbesluit attractie- en speeltoestellen (hierna: WAS). Daarmee is volgens haar sprake van een gebrekkige zaak in de zin van artikel 6:173 BW. Daarnaast voert zij aan dat de exploitant zijn zorgplicht heeft geschonden vanwege het onvoldoende toezicht houden op het gebruik van de attractie.

De exploitant verweert zich door te stellen dat het ‘funhouse’ wel aan de wettelijke vereisten voldoet en dat niet hij, maar de moeder zelf onvoldoende toezicht heeft gehouden.

Oordeel van de rechtbank

De centrale vraag in deze zaak is of de attractie gebrekkig is in de zin van artikel 6:173 BW, en of de exploitant zijn zorgplicht heeft geschonden. De rechtbank toetst dit aan de hand van de normen uit het WAS en de bekende Kelderluik-criteria.

De rechtbank overweegt dat voor de vraag of de attractie een gevaar opleverde voor de veiligheid van de bezoekers bij redelijkerwijs te verwachten gebruik, van belang is of het gebruik van de attractie is toegestaan voor (zeer) jonge kinderen. De rechtbank stelt uit de feiten en omstandigheden vast dat kenbaar was dat de jongen deze attractie mocht betreden.

Vervolgens gaat de rechtbank in op de vraag of de attractie gebrekkig was. De rechtbank oordeelt van wel. Niet alleen heeft de exploitant toegegeven dat vergelijkbare ongevallen waarin telkens jonge kinderen bekneld raakten in het funhouse’ hebben plaatsgevonden, maar heeft de exploitant ook erkend dat het vallen en struikelen hoort bij het gebruik van een ‘funhouse’. Juist in dergelijke situaties moet een exploitant extra veiligheidsmaatregelen treffen, zeker als het gaat om jonge kinderen.

Dergelijke maatregelen heeft de exploitant, volgens de rechtbank, niet genomen. Zo werkte de noodstop bij de kassa niet snel genoeg als er meerdere mensen op de loopband stonden en zat de noodstop op de tweede verdieping op een onhandige plek zonder zicht op de loopband, waardoor deze niet effectief was. Bovendien was het lastig om contact te leggen met het personeel door de aanwezige drukte en harde muziek. Ook functioneerde de sensor die de loopband bij calamiteiten moest stoppen niet naar behoren. In geval van de jongen bleef de loopband draaien totdat een medewerker deze zelf handmatig stilzette.

De rechtbank oordeelt daarom dat sprake is van een gebrekkige attractie en dat hiermee sprake is van aansprakelijkheid van de exploitant. Het verweer dat de moeder zelf onvoldoende toezicht hield, wordt verworpen. Zij bevond zich vlak achter de jongen en kon door de opstelling van de attractie namelijk niet voorkomen dat hij viel.

Wat is de conclusie?

Deze uitspraak benadrukt dat exploitanten van kermisattracties een vergaande zorgplicht hebben over de veiligheid van bezoekers, zeker wanneer het gaat om jonge kinderen. Het gaat niet alleen om het voldoen aan technische normen, maar ook om het treffen van praktische veiligheidsmaatregelen en het faciliteren van adequaat toezicht op wat er gebeurt in een attractie.

Wilt u meer weten over letsel na een ongeval? Neem contact op met onze collega Tara Nakshbande of schrijf u in voor onze nieuwsbrief voor de laatste updates.

Holla legal & tax kan u bij het verhalen van uw letselschade in veel gevallen kosteloos bijstaan. Onze letselschade-advocaten zullen u als slachtoffer zoveel mogelijk ontzorgen, zodat u zich volledig kunt richten op uw herstel. Informatie over wat wij voor u kunnen betekenen, hoe een letselschadezaak precies in zijn werk gaat en hoe het zit met de vergoeding van advocaatkosten, is te vinden op deze pagina.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.

Aanmelden nieuwsbrief