Nieuws
Advertentieruimte voor crypto: waar mediapartijen en organisatoren op moeten letten
Gepubliceerd op 17 nov 2025
Onze mensen
Cryptovaluta en de bijbehorende diensten zijn niet meer weg te denken uit het financiële landschap. Steeds meer bedrijven bieden hun diensten aan in Europa, en adverteren actief om nieuwe klanten te bereiken. Maar mag dat zomaar? Sinds de invoering van de Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCAR) gelden er strikte regels voor het promoten van cryptodiensten binnen de Europese Unie. Wat betekent dit voor aanbieders én voor partijen die advertentieruimte faciliteren, zoals mediabedrijven en evenementenorganisatoren?
Wat is MiCAR en wie zijn CASPs?
MiCAR is een Europese verordening die het aanbieden en promoten van cryptodiensten reguleert. De regels zijn vooral van toepassing op bedrijven die crypto-asset services aanbieden, oftewel Crypto-Asset Service Providers (CASPs). Deze aanbieders moeten voldoen aan strenge eisen op het gebied van transparantie, eerlijkheid en risicowaarschuwingen.
MiCAR eist onder meer dat CASPs ‘correcte, heldere en niet-misleidende informatie’ verstrekken. Dit geldt bijvoorbeeld voor informatie over historische rendementen en de vergoeding bij staking en promoacties. Reclame-uitingen moeten als zodanig herkenbaar zijn. Het is ook noodzakelijk dat CASPs hun (potentiële) klanten waarschuwen voor de risico’s die aan transacties in cryptoactiva verbonden zijn. Advertenties mogen dus niet misleidend zijn en moeten duidelijk maken dat investeren in crypto risico’s met zich meebrengt.
Wie is verantwoordelijk voor de reclame?
In beginsel is de MiCAR van toepassing op de CASP en niet op de organisator van een element of op de partij die advertentieruimte faciliteert. Echter, ook partijen die advertentieruimte aanbieden of de verspreiding van advertenties faciliteren, kunnen onder bepaalde omstandigheden verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud van de reclame. Bijvoorbeeld wanneer de organisator zelf actief betrokken is bij de reclameactiviteiten of wanneer er na waarschuwingen en structurele overtredingen niet wordt ingegrepen door de partij die advertentieruimte aanbiedt.
Nederlandse regels: Wft
Naast MiCAR gelden in Nederland ook de regels uit de Wet op het financieel toezicht (Wft). Reclame voor financiële producten moet evenwichtig en transparant zijn, en voorzien van verplichte disclaimers en risicowaarschuwingen. Ook hier geldt: wordt een partij actief betrokken bij het maken of aanpassen van de advertentie, dan kan deze als mede-aanbieder worden gezien en extra verplichtingen.
Internationale reclame campagnes: extra risico’s
Veel evenementen of campagnes worden internationaal uitgezet. Dat betekent dat niet alleen Europese regels gelden, maar mogelijk ook de wetgeving van andere landen waar de reclame te zien is. In sommige landen is crypto-advertising zelfs helemaal verboden, of gelden strengere eisen dan in de EU. Ook binnen de EU kunnen er per land verschillende regels gelden. Het is dus belangrijk om vooraf te onderzoeken welke regels in andere landen van toepassing zijn, om boetes of blokkades te voorkomen.
Praktische tips voor partijen die advertentieruimte faciliteren
- Beperk actieve betrokkenheid: Faciliteer alleen advertentieruimte en wees terughoudend met het aanpassen of targeten van advertenties.
- Contractuele afspraken: Leg in overeenkomst vast dat de CASP altijd volledig verantwoordelijk is voor naleving van alle relevante wet- en regelgeving in welke jurisdictie dan ook.
- Vrijwaringen: Zorg voor een vrijwaring (indemnity) in de overeenkomst, zodat eventuele boetes of schade altijd kunnen worden verhaald op de CASP.
- Interne controle: Voer een minimale check uit op advertenties voordat ze gepubliceerd worden, om te voldoen aan de verwachting van toezichthouders.
- Internationaal onderzoek: Scan vooraf de regels in alle landen waar de reclame wordt uitgezonden.
Conclusie
Adverteren voor cryptodiensten is mogelijk, maar vraagt om zorgvuldigheid en kennis van de regels. MiCAR en verdere (nationale) wet- en regelgeving stellen duidelijke eisen aan de inhoud en verspreiding van advertenties. Door een passieve rol te kiezen, goede overeenkomsten af te sluiten en vooraf de internationale regels te checken, kunnen bedrijven verantwoord en compliant adverteren.
Onze mensen
Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.