Google Maps

Valse recensies op Google Maps

Bij het vinden van een restaurant, hotel of schoonheidssalon kun je de recensies raadplegen op Google Maps. Je vraagt je misschien wel eens af of die recensies wel allemaal zo betrouwbaar zijn. Maar wat als het gaat om negatieve recensies die vals of onwaar zijn? Wat kun je dan doen als eigenaar van een restaurant, hotel of schoonheidssalon?

Negatieve recensies

Het overkwam een kinderdagverblijf. Een kennis plaatst na een ruzie met de eigenaren verschillende zeer negatieve recensies van het kinderdagverblijf op Google Maps. Zo zouden baby’s van nog geen 4 maanden oud 40 minuten lang huilend alleen worden gelaten, kinderen zouden stelselmatig worden genegeerd en medewerkers zouden kinderen aan het schrikken maken. De kennis gebruikte portretfoto’s van anderen, paste negatieve recensies van andere kinderdagverblijven aan, maakte per recensie een gmail-account aan en wachtte steeds 2 maanden voor hij een volgende recensie plaatste.

Naar de rechter

De eigenaren hebben Google gedwongen de recensies te verwijderen door met succes een kortgedingprocedure aan te spannen. Bovendien moest Google de IP-adressen verschaffen van de computers waarmee de accounts zijn gemaakt van degenen die recensies schreven. Zo kwamen de eigenaren van het kinderdagverblijf erachter dat hun kennis de recensies had geschreven.

In een procedure voor de rechtbank Amsterdam tegen de kennis vorderen zij een schadevergoeding op grond van een onrechtmatige daad voor onder meer loonkosten van de eigenaren en de kosten voor het kort geding tegen Google. Daarnaast vragen zij een verbod voor de kennis zich in de toekomst negatief over het kinderdagverblijf uit te laten op straffe van een dwangsom van € 10.000,-.

Grotendeels in het gelijk gesteld

De kennis geeft alles toe en heeft spijt betuigd. De kennis wordt dan ook veroordeeld vanwege het plegen van een onrechtmatige daad en moet een bedrag van € 3.000,- te betalen voor de uren dat de eigenaren niet hebben kunnen besteden aan hun eigenlijke werk. Ook moet de kennis de zogenaamde buitengerechtelijke kosten van € 10.000,- betalen, die bestaan uit de kosten voor het kort geding tegen Google.

Het verbod om zich in de toekomst negatief uit te laten over het kinderdagverblijf is afgewezen door de rechtbank. Dit zou namelijk een te grote inbreuk zijn op de vrijheid van meningsuiting en neerkomen op preventieve censuur. Pas nadat iemand een mening uit, zou volgens de rechtbank moeten worden getoetst of dit onterecht is geweest.

Slotsom

Wanneer iemand moedwillig valse of onware negatieve recensies plaatst op internet, dan kan dit een onrechtmatige daad opleveren. De recensies moeten worden verwijderd door het bedrijf dat plaatsing  mogelijk maakte. Degene die de recensie plaatste kan gedwongen worden om de schade die als gevolg daarvan wordt geleden te vergoeden. Die rekening zou nog wel eens hoog kunnen oplopen.

Wilt u meer weten over dit onderwerp of heeft u vragen over de manier waarop Holla Advocaten u kan begeleiden? Neem contact op met onze specialisten op het gebied van Aansprakelijkheid, Verzekering & Vervoer.

Dit artikel is geschreven door Janet van de Bunt, medewerker van het wetenschappelijk bureau van Holla Advocaten.

< Vorige

Volgende >

Spring naar toolbar