Nieuws

Merkregistratie in Europa(pa): douze points?

Gepubliceerd op 3 mei 2024

Eurovisie

Voor de liefhebbers is het wachten voorbij. Het Eurovisie Songfestival staat weer voor de deur. Een mooi moment om eens naar de merkrechtelijke bescherming van het songfestival te kijken.

Merkregistratie logo en introsong

Honderden miljoenen mensen van over de hele wereld gaan deze week de liveshows bekijken van de verschillende nationale acts. Daarmee claimt het Eurovisie Songfestival de grootste entertainmentshow op aarde te zijn.

Bij zo’n groot evenement speelt intellectuele eigendom een grote rol. Zo heeft het European Broadcasting Union (het bedrijf achter het Eurovisie Songfestival) diverse merken geregistreerd. Naast het jullie natuurlijk welbekende logo hieronder, heeft het EBU ook het geluid van haar introsong (Te Deum van Marc-Antoine Charpentier) succesvol vastgelegd.

Eurovision

Merkregistratie van een hoofd

Maar niet alleen het EBU heeft geprobeerd om haar merken goed vast te leggen. Zo heeft Jan Smit – ruim 11 jaar commentator van het Eurovisie Songfestival (ohja, en zanger) – geprobeerd zijn hoofd als merk te registreren. Hierover schreven we in een eerder artikel. Het Europees Bureau voor de intellectuele eigendom (EUIPO) heeft zijn beeldmerk afgewezen omdat het Volendamse gezicht van Jan Smit ‘te gewoon’ was. Een portret moet immers bekendheid hebben verkregen om als merk te worden gezien. Dit was volgens het EUIPO niet het geval bij Jan Smit.

Ons Jantje heeft nog een vergeefse poging gedaan om de bekendheid van zijn gezicht aan te tonen door aan te geven dat hij toch echt wel een internationale bekendheid was dankzij zijn bijdrage aan het Eurovisie Songfestival. Helaas ging het EUIPO daar niet in mee.

Zou Neerlands trots, Joost Klein, daar meer geluk bij hebben? Hij heeft in ieder geval zijn naam succesvol vastgelegd bij het EUIPO. Of ook de term “Europapa” geregistreerd gaat worden moet nog blijken, de aanvraag is in maart jl. ingediend en het onderzoek is gaande.

Waarom is merkregistratie nou zo belangrijk?

De merken van het EBU zijn niet alleen van groot belang om te zorgen voor exclusiviteit, ze zijn ook van groot belang om inkomsten mee te genereren. Zo kan het EBU sponsoren en andere partijen een recht geven tot gebruik van haar merken door middel van licentieovereenkomsten. Het EBU hanteert vrij strenge regels voor het gebruik van haar merken, en daar hangt ook een vrij streng kostenplaatje aan vast.

Een goede bescherming van de intellectuele eigendom is dus een noodzaak. Doe jij volgend jaar mee met het Eurovisie Songfestival en heb je een goed onderscheidend hoofd? Stuur me dan vooral even een berichtje!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.

Aanmelden nieuwsbrief