Kennis delen aan specialisten in het Jeroen Bosch Ziekenhuis

Naast vergaderen of werken is de ‘OverlegkameR’ in het Jeroen Bosch Ziekenhuis ook een plek waar artsen van het JBZ de mogelijkheid hebben om ‘in huis’ gebruik te maken van specialistische kennis van ABN Amro, BDO Accountants en Holla Advocaten. “We willen de drempel verlagen om vrijblijvend onze kennis te delen”, legt mr. drs. Caroline van der Kolk-Heinsbroek, van Holla Advocaten uit.

Met de Overlegkamer faciliteren het Jeroen Bosch Ziekenhuis en specialisten van BDO, ABN Amro en Holla Advocaten een extra service voor medewerkers van het ziekenhuis. Op donderdagen verruilen Caroline, of haar collega mr. Coen Verberne (voormalig IC- en ambulanceverpleegkundige), daarom hun bureau bij Holla Advocaten voor een plek in de Overlegkamer van het JBZ.

Vlakbij de centrale informatiebalie in de hal zijn twee kamers modern ingericht, waar ruimte is voor vergaderingen of flexwerken. Op gezette tijden kunnen specialisten of artsen in opleiding binnen het JBZ er echter kosteloos en vrijblijvend gebruik maken van specialistische kennis. “Eerder wisten specialisten van het JBZ ons al telefonisch te vinden”, weet Caroline, die een studie Nederlands Recht met afstudeerrichting Gezondheidsrecht afrondde. “Door hier fysiek aanwezig te zijn, maken we het specialisten echter nog makkelijker om hulp of advies te vragen.”

Zo zou de behandelend arts van een terminale patiënt in de knel kunnen komen met de familie van de patiënt, schetst Caroline. “Als de arts moet concluderen dat medische behandeling zinloos is, dan mag hij volgens de wet besluiten de behandeling te staken. Een gevolg hiervan kan zijn dat de patiënt dan op korte termijn overlijdt. Soms komt het voor dat de familie van de patiënt het niet eens is met het staken van de behandeling. Als een arts op zo’n moment twijfelt, of verduidelijking nodig heeft, kan hij de Overlegkamer binnenlopen. Voor ons is het immers een kleine moeite om hem bij te praten over de juridische aspecten die spelen in een dergelijke situatie.”

De vragen waarmee artsen en artsen in opleiding de Overlegkamer kunnen binnenstappen zijn heel divers, geeft Caroline aan. “Van conflicten binnen de maatschap, tot tuchtrechtelijke aansprakelijkheid. Zo zijn brieven van het tuchtcollege waarin wordt aangeven dat een (voormalig) patiënt klaagt over het handelen van een betreffende arts, voor ons dagelijkse praktijk. Iedere arts ontvangt er wel één tijdens z’n loopbaan, iets dat veel specialisten niet weten. Op zo’n moment kunnen wij de procedure uitleggen, ze van informatie voorzien en de arts daarmee geruststellen.”

Hoewel Caroline en haar collega Coen gespecialiseerd zijn in het gezondheidsrecht en de ontwikkelingen hierbinnen nauwlettend in de gaten houden, kunnen de specialisten van het JBZ ook voor andere rechtsgebieden bij de twee advocaten terecht. “Dan kunnen we immers informatie inwinnen bij collega’s van ons kantoor.”

“Het hoofddoel van Holla Advocaten, maar ook van BDO en ABN Amro is kennis delen”, vat Caroline het concept samen. “In 15 minuten kunnen we artsen en verpleegkundigen al van zoveel informatie voorzien, dat het zeker de moeite waard is even binnen te lopen.”

Peet Hofmans is in 2011 gestart met de ontwikkeling van een concept voor zakelijk ontmoeten in het JBZ, daaruit ontstond de OverlegkameR. Hij heeft de specialisten van BDO, ABN Amro en Holla Advocaten bij elkaar gezet. Vragen over bankzaken, verzekeringen of juridisch advies: artsen en verpleegkundigen kunnen er in de pauze of op een ander vrij moment vrijblijvend over in gesprek.

< Vorige

Volgende >

Spring naar toolbar