Algoritme een bedrijfsgeheim?

Transparantie? Jazeker, maar niet ten koste van de concurrentiepositie!

De algemene tendens in onze samenleving is dat we meer transparantie van ondernemingen verwachten en soms zelfs eisen. Vooral bedrijven die een grote invloed hebben op ons dagelijks leven liggen wat dit betreft onder een vergrootglas. De vraag is hoever transparantie moet gaan? Commercie, privacy en transparantie leven soms op gespannen voet met elkaar. Hoe behoudt u de juiste balans?

Zijn bedrijven wel transparant?
Kijken we naar enkele van de grootste en meest winstgevende bedrijven van de wereld, dan is de conclusie dat die helemaal niet zo transparant zijn. Neem bijvoorbeeld de werking van de zoekmachine van Google. Verschillende mensen krijgen verschillende zoekresultaten bij het invoeren van dezelfde zoekterm. Dit komt door het algoritme PageRank, genoemd naar een van Google’s oprichters Lary Page. Dit algoritme gebruikt variabelen zoals je locatie en zoekgeschiedenis om zoekresultaten te generen. Echter, hoe werkt dit algoritme precies? Dit wordt door Google geheim gehouden. Het algoritme heeft echter wel een enorme impact op onze vrije informatievoorziening.  Vanuit verschillende hoeken wordt Google dan ook gevraagd meer openheid te geven.

Het tweede voorbeeld is de diensten van het Nederlandse Booking.com. Booking.com hanteert voor het aanbieden van diensten op haar website een zogenaamd zelflerend algoritme. Hierdoor krijgen verschillende mensen verschillende prijzen voor dezelfde hotelkamer. Is dat transparant? Het is maar hoe je het bekijkt.

Wel de ingrediënten, maar niet het recept
De genoemde bedrijven hebben goede redenen om hun algoritmes geheim te houden. Zij hebben veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van die algoritmes. Het geheimhouden van het algoritme voorkomt ook dat daarvan misbruik wordt gemaakt en zoekresultaten bijvoorbeeld worden gemanipuleerd. Bovendien bestaat zonder geheimhouding het risico dat de concurrent ermee wegloopt. Is dat eerlijk? Zal dit innovatie niet ontmoedigen? Laten we eens kijken naar een voorbeeld dichter bij huis. Een algoritme is in feite een bedrijfsgeheim. Een gemiddelde onderneming zit er ook niet op te wachten dat haar bedrijfsgeheimen op straat belanden. Hoe mag of moet een onderneming hiermee omgaan? Vergelijk het algoritme of bedrijfsgeheim met een recept: het prijsgeven van de ingrediënten is een goede manier om transparant te zijn, maar de formule achter het recept bezit waarde en dat wil de onderneming graag geheim houden. Het bewaken van bedrijfsgeheimen is voor ondernemingen dus een must. Ondernemingen doen er verstandig aan maatregelen te treffen om deze geheimen te beschermen. Daarnaast biedt de wet mogelijkheden om het onrechtmatig openbaren van bedrijfsgeheimen aan te pakken.

Wilt u weten op welke manier u uw bedrijfsgeheimen kunt beschermen? Neem dan contact op met Robbert Sjoerdsma.

 

 

< Vorige

Volgende >

Spring naar toolbar