Op 1 juli 2021 wordt de regeling over actieve openbaarmaking van toezichtsinformatie door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (hierna: ‘IGJ’) gewijzigd. De actieve openbaarmakingsregeling wordt iets uitgebreid, met name met betrekking tot calamiteitenrapportages.
Openbaarmaking door de IGJ: hoe zit het ook alweer?
Tot 1 februari 2019: Wob
Tot 1 februari 2019 publiceerde de IGJ haar rapporten op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (hierna: ‘Wob’). Op grond van de Wob kan informatie zowel ‘passief’ als ‘actief’ openbaar gemaakt worden. Passieve openbaarmaking betekent – kort gezegd – openbaarmaking ‘op verzoek’ (artikel 3 Wob). Bij actieve openbaarmaking maakt het bestuursorgaan uit eigen beweging informatie openbaar (artikel 8 Wob).
Bij openbaarmaking op grond van de Wob dient een bestuursorgaan rekening te houden met de voorwaarden van artikel 10 Wob en ook een belangenafweging te maken (artikel 10 lid 2 Wob). Bij de belangenafweging moet rekening worden gehouden met de belangen van de betrokkene (zorgaanbieder) enerzijds, en het belang van de openbaarheid van (overheids)informatie anderzijds. Aan het algemeen belang tot openbaarmaking wordt doorgaans een groot gewicht toegekend.
Vanaf 1 februari 2019: Gezondheidswet
Vanaf 1 februari 2019 is de actieve openbaarmaking door de IGJ niet langer gebaseerd op de Wob, maar de Gezondheidswet (artikelen 44 en 44a). Bij openbaarmaking op grond van de Gezondheidswet vindt geen individuele belangenafweging meer plaats. In plaats daarvan heeft de wetgever op ‘wetsniveau’ bepaald in welke gevallen het belang van burgers en bedrijven om juist en volledig te worden geïnformeerd moet prevaleren boven individuele belangen van instellingen, bedrijven en beroepsbeoefenaren. Oftewel: de wetgever heeft bepaald welke informatie verplicht (‘actief’) openbaar moet worden gemaakt.
Om welke informatie het dan gaat is geregeld in artikel 3.1 van het Besluit openbaarmaking toezicht- en uitvoeringsgegevens Gezondheidswet en Jeugdwet (hierna: ‘het Besluit’). Onder de openbaar te maken informatie vallen onder meer de rapporten die de IGJ zelf opmaakt naar aanleiding van onderzoek dat zij heeft verricht. Ook kennisgevingen over het instellen van ‘verscherpt toezicht’ of het geven van bevelen, aanwijzingen of lasten onder dwangsom of bestuursdwang worden actief openbaar gemaakt. Verder stelt het Besluit regels over de wijze van openbaarmaking.
Rapporten die door de IGJ zijn opgesteld in verband met onderzoeken naar aanleiding van een ‘melding’ zijn nu nog uitgesloten van deze actieve openbaarmakingsregeling. Dit zijn bijvoorbeeld rapporten van een onderzoek naar aanleiding van een calamiteitenmelding, als bedoeld in artikel 11 lid 1 onder a Wkkgz. Dergelijke rapporten worden dus op dit moment niet actief openbaar gemaakt.
Wijziging van het Besluit vanaf 1 juli 2021
Al bij de parlementaire behandeling van de actieve openbaarmakingsregeling op grond van de Gezondheidswet in 2019 is aangekondigd dat de invoering van de nieuwe regeling in ‘tranches’ zal gaan. De hiervóór besproken regeling was de eerste tranche; vanaf 1 juli 2021 is het de beurt aan de tweede tranche. Bij die tweede tranche wijzigt (onder meer) het hiervóór genoemde artikel 3.1 van het Besluit. Een belangrijke wijziging betreft – kort gezegd – dat nog slechts zijn uitgezonderd:
- rapporten van overzoeken naar een melding over geweld in de zorgrelatie of opzegging van een overeenkomst wegens disfunctioneren (als bedoeld in artikel 11 lid 1 onder b en c Wkkgz);
- rapporten van onderzoeken in reactie op een handhavingsverzoek;
- rapporten van onderzoeken die ten grondslag worden gelegd aan het indienen van een tuchtklacht;
- rapporten die ten grondslag worden gelegd aan besluiten tot het opleggen van een bestuurlijke boete.
Onze mensen
Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.