Nieuws
Contractbeheer en voortijdige contractbeëindiging
Gepubliceerd op 10 feb. 2021
Het beheren van contractuele relaties ten tijde van sterk veranderde marktomstandigheden
Sinds maart 2020 heeft de corona-pandemie voor sterk veranderde marktomstandigheden gezorgd. Voor verschillende ondernemingen betekent dit dat zij niet of slechts in sterk aangepaste vorm hun dienst en/of product kunnen leveren. Denk bijvoorbeeld aan de sportschoolhouder die haar vaste klantengroep niet kan verwelkomen, de (internationale) transportondernemer die niet of slechts vertraagd haar klanten kan bevoorraden en het reisbureau dat haar aangeboden en verkochte reisarrangementen niet meer kan uitvoeren. Indien uw onderneming in een dergelijke situatie verkeert gaat u graag met uw klant, en ook wederpartij, het gesprek aan. De mededelingen die u doet kunnen een ongewenste juridische impact hebben. Bent u met uw wederpartij in gesprek of bent u van plan dat te gaan doen, dan is onderstaande informatie voor u van belang.
De dialoog
Een sociale omgang, goed klantbeheer en de wet verplichten contractspartijen dat zij zich redelijk en billijk tegenover elkaar gedragen en rekening houden met elkaars gerechtvaardigde belangen. Dat geldt ook als contractspartijen geconfronteerd worden met omstandigheden die de verplichtingen van een der partijen die gelden op basis van de overeenkomst aanmerkelijk verzwaart. Juist dan kan de contractuele relatie onder druk komen te staan. Vaak komt in die gevallen een dialoog tussen partijen tot stand. Gebeurt dit niet proactief door de partij voor wie de prestatieplicht is verzwaard dan gebeurt het op initiatief van de wederpartij die vermoedt dat de tegenprestatie wellicht niet nagekomen gaat worden.
Onafhankelijk van hoe de dialoog tussen contractpartijen tot stand komt is de inhoud van de correspondentie tussen partijen van groot belang. Voor de partij met de verzwaarde verplichtingen geldt dat haar (goed bedoelde) mededelingen ertoe kunnen leiden dat de wederpartij het recht toekomt de overeenkomst voortijdig te ontbinden. Dat is het geval indien de wederpartij uit die mededelingen kan afleiden dat in de prestatie tekortgeschoten zal worden. Men spreekt in zo’n situatie van “anticipatory breach” ofwel de “anticiperende of vooruitlopende contractbreuk”.
Anticipatory breach
De hoofdregel van het Nederlands recht is dat overeenkomsten slechts kunnen worden ontbonden wanneer een opeisbare verbintenis niet wordt nagekomen. In de wet zijn er voor de schuldeiser drie gevallen benoemd waarin het mogelijk is om vóór opeisbaarheid van de verbintenis, anticipatory breach, bepaalde gevolgen van niet-nakoming in te roepen, zoals ontbinding. De drie gevallen zijn:
- indien vaststaat dat nakoming zonder tekortkoming onmogelijk zal zijn;
- indien uit een mededeling van de schuldenaar afgeleid moet worden dat deze in de nakoming zal tekortschieten in de nakoming zijn verplichtingen;
- indien de schuldeiser goede gronden heeft te vrezen dat de schuldenaar zal tekortschieten in de nakoming van zijn verplichtingen en zich na een schriftelijke aanmaning niet bereid verklaard zijn verplichtingen na te komen.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.