Nieuws
Conclusie A-G over publiek-publieke samenwerking
Gepubliceerd op 21 jul. 2022
Onze mensen
Op 9 juni 2022 is een conclusie van Advocaat-Generaal, hierna A-G, Campos Sánchez-Bordona gepubliceerd waarin het leerstuk van de publiek-publieke (of horizontale) samenwerking centraal staat. De A-G concludeert in deze Belgische zaak dat niet aan de daarvoor geldende voorwaarden is voldaan.
Juridisch kader
Artikel 12 lid 4 van Richtlijn 2014/24 EU is geïmplementeerd in artikel 2.24c lid 1 Aw. Artikel 2.24c lid 1 Aw 2012 bepaalt dat deel 2 niet van toepassing is op overheidsopdrachten die tussen aanbestedende diensten worden gegund indien aan een drietal voorwaarden is voldaan:- De overheidsopdracht voorziet in of geeft uitvoering aan samenwerking tussen de deelnemende aanbestedende diensten om te bewerkstelligen dat de openbare diensten die zij moeten uitvoeren worden verleend met het oog op de verwezenlijking van hun gemeenschappelijke doelstellingen;
- De invulling van de samenwerking berust uitsluitend op overwegingen in verband met het openbaar belang;
- De deelnemende aanbestedende diensten nemen op de open markt niet meer dan 20% van de onder de samenwerking vallende activiteiten voor hun rekening.
Conclusie A-G 9 juni 2022 in gevoegde zaken C-383/21 en C-384/21 (ECLI:EU:C:2022:456)
Bij deze Belgische zaak zijn drie publieke entiteiten, zijnde aanbestedende diensten, betrokken:- Een openbare sociale huisvestingsmaatschappij: de Société de logement de service public Sambre & Biesme (SLSP Sambre et Biesme). Dit is een overheidsinstantie met de rechtsvorm van een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid. De belangrijkste aandeelhouders van SLSP Sambre et Biesme zijn de gemeenten Farciennes en Aieau-Presles;
- De gemeente Farciennes;
- Intercommunale pour la gestion et la réalisation d’études techniques et économiques (IGRETEC). Ook IGRETEC is een coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid. IGRETEC heeft uitsluitend publiekrechtelijke rechtspersonen als aandeelhouder. In 2016 telde IGRETEC meer dan 70 aandeelhouders, waaronder de gemeente Farciennes. In 2015 heeft SLSP Sambre et Biesme één maatschappelijk aandeel in IGRETEC verworven om gebruik te kunnen maken van de diensten van IGRETEC.
- SLSP Sambre et Biesme en de gemeente Farciennes (en dus niet ook IGRETEC) hebben het initiatief genomen om gezamenlijk hun woningrenovatie- en stadvernieuwingsprojecten in een bepaalde wijk uit te voeren;
- IGRETEC is geen partij bij de kaderovereenkomst;
- De A-G volgt de Belgische Raad van State in het oordeel dat het enkele feit dat IGRETEC taken verricht in het kader van de kaderovereenkomst tussen SLSP Sambre et Biesme en de gemeente Farciennes voor de uitvoering van een gezamenlijk project voor de aanleg van de groene wijk in Farciennes, nog niet betekent dat IGRETEC zelf meewerkt aan het project, noch dat zij samen met de partijen bij deze overeenkomst een gemeenschappelijk doel nastreeft;
- In het Remondis II-arrest spreekt het Hof van “een dimensie die wijst op een intrinsieke behoefte aan samenwerking”. Die dimensie ontbreekt: voor IGRETEC gaat het om behoeften van anderen;
- IGRETEC verleent geen enkele openbare dienst samen met de gemeente Farciennes en met SLSP Sambre et Biesme;
- Er is geen sprake van echte samenwerking (een samenwerkingsmodel) in die zin dat wederzijdse verbintenissen zijn afgesproken die verder gaan dan de uitvoering van een betaalde dienst en de vergoeding ervan zoals eveneens uiteengezet in het Remondis II-arrest. Hier wordt gevraagd om prestaties van IGRETEC, in ruil waarvoor – als enige verbintenis – wordt betaald;
- De redenering van de gemeente Farciennes dat rekening moet worden gehouden met het feit dat zij verticaal samenwerkt met IGRETEC volgt de A-G niet. Kennelijk betoogt de gemeente dat IGRETEC en de gemeente als één enkele entiteit hebben te gelden en dat het daarom ook niet nodig zou zijn dat IGRETEC de kaderovereenkomst tekent. De A-G overweegt dat ook bij een geslaagd beroep op verticale samenwerking sprake is van twee afzonderlijke entiteiten en dat het bestaan van een inhousebetrekking tussen de gemeente en IGRETEC niet volstaat om te voldoen aan de voorwaarden voor het bestaan van horizontale samenwerking met SLSP Sambre et Biesme.
Onze mensen
Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.