Nieuws
Échte Duitse Dubai-Chocolade (vlaai...)?
Gepubliceerd op 15 jan 2025
Onze mensen

Nadat de Duitse marechaussee vorige week een vrouw aanhield die met maar liefst 90 kilo aan Dubai-chocolade de grens probeerde over te steken (om importheffingen te ontlopen) (RTL), is het nu de regionale rechtbank van Keulen die Dubai-chocolade in het nieuws brengt.
Dubai-chocolade is een luxe chocoladereep die bekend staat om zijn pistachevulling en het gebruik van kataifi, het zogenoemde engelenhaar. Deze knapperige chocoladereep ontstond oorspronkelijk bij FIX Desserts, een lokale winkel in Dubai. De reep vond zijn weg naar Europa, waar het een ware hype veroorzaakte waar de Crompouce niks bij was.
Ook in Duitsland heeft de populariteit van Dubai-chocolade gevolgen. De distributeur van de originele ‘FIX Dessert’-repen spande een rechtszaak aan tegen onder meer Aldi Süd, dat in december een soortgelijke reep introduceerde onder de naam ‘Alyan Dubai Handmade Chocolate’. Volgens de distributeur is het gebruik van het woord ‘Dubai’ misleidend, omdat deze repen niet uit Dubai, maar uit Turkije afkomstig zijn.
Uit een persbericht van de regionale rechtbank van Keulen blijkt dat in een voorlopige voorziening is bepaald dat chocoladeproducten die niet in Dubai zijn gemaakt en geen andere geografische band met Dubai hebben, niet als "Dubai-chocolade" of vergelijkbare termen mogen worden aangeduid. Dit is in strijd met artikel 127 van de Duitse merkenwet (Markengesetz). Volgens dit artikel mogen geografische aanduidingen van herkomst niet worden gebruikt voor goederen of diensten die niet uit het betreffende gebied of land afkomstig zijn, als de aanduiding het risico met zich meebrengt dat mensen worden misleid over de herkomst.
De vraag is echter of "Dubai" verwijst naar het land, of naar de kenmerkende pistachevulling met kataifi.
In Europa kennen wij de zogenaamde Beschermde Geografische Aanduiding (BGA). Producten die afkomstig zijn uit een specifieke regio en waarvan de kwaliteit, reputatie of een ander kenmerk rechtstreeks verband houdt met deze geografische oorsprong, kunnen in aanmerking komen voor het kwaliteitslabel ‘Beschermde Geografische Aanduiding’. Dit label kan worden toegekend wanneer de bekendheid of reputatie van het product aantoonbaar is verbonden met de streek van herkomst.
Zo wordt vanaf 22 januari 2025 de Limburgse Vlaai officieel door Europa erkend als beschermd streekproduct. Dankzij deze beschermde titel mag een vlaai enkel ‘Limburgse Vlaai’ heten als deze is gebakken in Limburg en voldoet aan een aantal andere eisen (de registratieaanvraag).
Hier gaat het dus specifiek om de geografische oorsprong en verwijst "Limburg" ook echt naar die regio.
Is het nu wachten op een met pistache en kataifi gevulde Dubai-vlaai?
Onze mensen
Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.