Minder merken voor MasterCard


MasterCard verliest twee merken wegens een gebrek aan onderscheidend vermogen.

Tijdens mijn vakantie in Midden-Amerika was het een veelgestelde vraag: ‘Can I pay by card, please?’. Omdat het antwoord op die vraag vaak ontkennend…

02-10-2019

DPIA


De Gegevensbeschermingseffectbeoordeling (DPIA)

Met de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming is de Nederlandse taal een woord rijker: ‘de Gegevensbeschermingseffectbeoordeling’. Het woord is geschikt voor het…

08-03-2018

FG verplicht?

De FG (functionaris gegevensbescherming) oftewel de DPO (Data Protection Officer), een nieuwe verplichting onder de AVG.

Onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), die vanaf 25 mei 2018 van kracht wordt, moeten…

13-11-2017

Billboard is watching

Billboard is watching you: over de (on)mogelijkheden van big data

Onlangs was er ophef over het gebruik van camera’s in billboards. Een oplettende reiziger twitterde naar @NS_online: “wat doen die mini-cameratjes in die…

05-10-2017

Storm in glas wijn?

Het merkenrecht en de wijn van Ilja Gort.

“Het leven zorgt ervoor dat er zorgen zijn. En de zorgen verdrijven, dat doet de wijn.” Dit waren de wijze woorden van Goethe die voor Ilja Gort helaas niet opgingen. Zijn wijn was…

18-09-2017

Merkgebruik

Snackbar Wendy’s slaagt er niet in normaal gebruik voor alle klassen aan te tonen en verliest twee van de drie klassen.

Twee klassen minder voor het merk Wendy’s
De rechtbank Zeeland-West-Brabant bepaalde dat snackbar Wendy’s…

10-05-2017

Bulldog geeft je vleugels

De Bull-fight tussen de merken Red Bull en The Bulldog. Hoe moet de overeenstemming tussen twee merken worden beoordeeld?

Redbull/The Bulldog

Het gerechtshof Den Haag heeft op 14 maart jl. arrest gewezen in de zaak  Red Bull/The…

03-05-2017

Spring naar toolbar