Storm in glas wijn?

Het merkenrecht en de wijn van Ilja Gort.

“Het leven zorgt ervoor dat er zorgen zijn. En de zorgen verdrijven, dat doet de wijn.” Dit waren de wijze woorden van Goethe die voor Ilja Gort helaas niet opgingen. Zijn wijn was namelijk het onderwerp van deze rechtszaak.

De partijen

Ilja Gort produceert al vele jaren verschillende soorten wijnen die onder de naam La Tulipe op de markt worden gebracht. Een van de wijnen van La Tulipe draagt de naam ZoMerlot, een naam die volgens wijngroothandel en importeur LFE niet door de beugel kan. Dit omdat deze te veel zou lijken op de naam Sum-merlot, een merknaam die door LFE in 2016 is gedeponeerd, maar waar nog geen gebruik van wordt gemaakt. LFE eist om die reden een verbod op ieder gebruik van het teken ZoMerlot en de verkoop van La Tulipe ZoMerlot.

De beoordeling

De vraag die in deze zaak aan de rechter voorlag was kortgezegd de volgende: lijkt de naam ZoMerlot zo veel op het merk Sum-merlot dat een wijnkopende consument de beide wijnen verwart, of dat er bij de wijkopende consument de indruk ontstaat dat er een economische band bestaat tussen de wijn van La Tulipe en de wijn van LFE? De rechter oordeelde dat er wel sprake is van enige overeenstemming tussen ZoMerlot en Sum-Merlot, maar dat er van verwarring bij de consument geen sprake zal zijn. De rechter geeft hiervoor 3 redenen. Ten eerste wordt de naam ZoMerlot van La Tulipe alleen gebruikt in combinatie met het woordmerk La Tulipe (zie afbeelding). Omdat het woordmerk La Tulipe onder de naam ZoMerlot op de wijnfles staat, zal het voor de wijkopende consument duidelijk zijn dat ZoMerlot afkomstig is van La Tulipe. Ten tweede is het merk Sum-merlot bij de wijnkopende conument niet bekend, omdat LFE nog geen flessen onder de naam Sum-merlot op de markt heeft gebracht. Hierdoor is de kans op verwarring erg klein. Tot slot acht de rechter het relevant dat zowel Sum-merlot als ZoMerlot in aanmerkelijke mate beschrijvend is voor het product, te weten een zomerse merlot. In het merkenrecht geldt dat hoe beschrijvender een merk is, hoe minder bescherming dit merk geniet. Is een naam volledig beschrijvend voor het betreffende product, dan zal dit geen geldig merk opleveren. zo zou het merk ‘rode wijn’ geen geldig merk kunnen zijn voor rode wijn.

Conclusie

Uiteindelijk oordeelt de rechter dat de ZoMerlot van Ilja Gort gewoon verkocht mag worden en dat LFE als verliezende partij de proceskosten aan de zijde van La Tulipe dient te betalen. Deze kosten bedragen € 14.776,00. Al met al kan Ilja Gort dus weer zorgeloos door het leven.

Wilt u meer informatie over de bescherming van uw merk, of brengt een concurrent producten op de markt onder een naam die volgens u voor verwarring zorgt onder uw klanten? Neem dan contact met ons op.

Julia van Leeuwen

< Vorige

Volgende >

Spring naar toolbar