Franchise: gas erop!

Vol gas op een mini-oldtimer bij franchise: goed idee?

Een franchisegever is eigenaar van een franchiseformule met de naam ‘Hot Rod City Tour’.[1] Dit is een marketing- en verhuurconcept waarbij mini-oldtimers kunnen worden gehuurd om een stadstour te maken. De franchisegever treedt in onderhandeling met een partij die zijn formule wil exploiteren. Voordat de onderhandelingen zijn afgerond, geven de partijen al vol gas op de mini-oldtimers. Dit loopt voor één van de partijen niet goed af.

Valse start
Op 17 november 2016 sluiten de franchisegever en de aspirant-franchisenemer een intentieovereenkomst. Op 1 april 2017 huurt de aspirant-franchisenemer van een derde een locatie in Nijmegen voor de exploitatie van de formule. Op 28 juli 2017 komen de partijen een tijdelijke en voorwaardelijke overeenkomst over de overname van de verhuurlocatie in Nijmegen en over het afsluiten van een franchiseovereenkomst overeen (een voorovereenkomst). Op 1 augustus 2017 sluit de franchisegever een arbeidsovereenkomst met de aspirant-franchisenemer met een looptijd tot 31 december 2017. Het doel van de arbeidsovereenkomst is dat aspirant-franchisenemer van start gaat met (het opstarten van) de exploitatie van de Hot Rod City Tour-formule in Nijmegen. De aspirant-franchisenemer betaalt alvast een entree-fee van € 35.000,- aan de franchisegever, vooruitlopend op de totstandkoming van een franchiseovereenkomst. De franchisegever stelt aan de aspirant-franchisenemer 15 voertuigen ter beschikking, met een veronderstelde waarde van € 200.000,-. Op 28 februari 2018 hebben partijen nog steeds geen franchiseovereenkomst gesloten. Reden waarom de arbeidsovereenkomst verlengd is tot 28 februari 2018. Na 28 februari 2018 blijft de aspirant-franchisenemer doorgaan met zijn werkzaamheden in Nijmegen. Op 28 maart 2018 zegt de franchisegever toe de lopende kosten van de locatie in Nijmegen voor de maanden maart en april 2018 te betalen. Vervolgens komt weer geen franchiseovereenkomst tot stand. Op 19 april 2018 is de aspirant-franchisenemer het zat en zegt per direct de samenwerking op en stopt met de uitvoering van de werkzaamheden. Op 26 april 2018 zegt hij ook de huurovereenkomst van de locatie in Nijmegen op. Alles bij elkaar genomen is de hele geschiedenis een (langdurige) valse start.

Tussenstand
Op dit moment zijn partijen anderhalf jaar verder. We tellen in totaal een intentieovereenkomst, een voorovereenkomst, een huurovereenkomst, een overeenkomst over de ter beschikkingstelling van de voertuigen en drie arbeidsovereenkomsten. De aspirant-franchisenemer is een entree-fee van € 35.000,- en de huurpenningen voor het bedrijfspand armer. De franchisegever wil graag zijn voertuigen ter waarde van € 200.000,- terug.

Terug in de startblokken
De (voormalig) aspirant-franchisenemer wil de voertuigen pas teruggeven als een correcte financiële afhandeling heeft plaatsgevonden. Hieronder verstaat hij de betaling aan hem van een bedrag tussen de € 90.000,- en € 100.000,- waaronder in ieder geval de betaalde entree-fee valt. Ook laat hij weten de voertuigen aan een derde over te dragen als de financiële afhandeling niet voor het einde van de huurovereenkomst geregeld is. De franchisegever meent (op twee maanden lopende kosten voor de locatie in Nijmegen na) in het geheel niets verschuldigd te zijn en start een kort geding om te voorkomen dat zijn voertuigen verkocht worden.

Crash
De rechter komt tot de conclusie dat de voertuigen teruggegeven moeten worden en dat de aspirant-franchisenemer enkel aanspraak maakt op twee maanden lopende kosten voor de locatie in Nijmegen. De huur voor die twee maanden bedraagt in totaal € 3.000,-. De aspirant-franchisenemer heeft geen recht op teruggave van de betaalde entree-fee van € 35.000,-. In de overeenkomst staat namelijk dat alleen recht bestaat op teruggave van de entree-fee, als het tot stand komen van de franchiseovereenkomst onmogelijk is door de schuld van de franchisegever. Aangezien de aspirant-franchisenemer zelf de onderhandelingen stop heeft gezet, is hier geen sprake van. De zaak van de aspirant-franchisenemer crasht tegen de muur, die is opgetrokken door de getekende overeenkomsten.

De rol van een goede coach
Een juridisch franchisespecialist coacht u voorafgaand aan en tijdens de race. Hiermee kunt u  voorkomen dat u in uw enthousiasme uit de bocht vliegt. Het is raadzaam niet te starten met uitvoeringshandelingen, voordat daadwerkelijk een franchiseovereenkomst is gesloten. Dat voorkomt een hoop schade.

In dit artikel beschrijven we een zaak die in kort geding is behandeld. In kort geding kan de rechter slechts een summiere toetsing doen. Zou deze kwestie in een bodemprocedure tot een andere uitkomst leiden? We wachten het af.

Holla Advocaten is gespecialiseerd in franchisezaken. Wij hebben veel ervaring met het voorkomen en oplossen van geschillen hierover. Wilt u meer weten? Neem dan contact op met onze franchisespecialisten Ferry Weelen en Merel Franke.

Dit artikel is geschreven door Peggie van Vugt, medewerker Wetenschappelijk Bureau van Holla Advocaten.

[1] ECLI:NL:RBGEL:2018:5727

< Vorige

Volgende >

Spring naar toolbar