EasyJet mag piloten invliegen tijdens staking

Dat heeft de kort geding rechter in Haarlem bepaald.

De Nederlandse piloten van EasyJet vinden dat ze te veel uren moeten vliegen tegen een te laag loon. Samen met Pilotenvakbond VNV hebben zij een staking aangekondigd om de druk op EasyJet op te voeren. Op 14 juni hebben de piloten van 06.00 tot 14.00 uur gestaakt. Doel was de vluchten van EasyJet te ontregelen.

EasyJet heeft het probleem van de stakende piloten echter opgelost door piloten vanuit andere landen in te vliegen om de vluchten van de in Amsterdam gestationeerde piloten over te nemen. Door het invliegen van deze zogenaamde “Stakingsbrekers” konden de geplande vluchten gewoon doorgaan. Hierdoor was nauwelijks iets merkbaar van de staking. VNV was hier absoluut niet blij mee. Het doel van de staking was immers om de vluchten van EasyJet te frustreren en EasyJet zo onder druk te zetten.

VNV heeft een kort geding aangespannen om EasyJet te verbieden om bij volgende stakingsacties opnieuw piloten in te vliegen voor de vluchten die normaal gesproken door de stakende piloten zouden worden gevlogen. VNV heeft zich daarbij beroepen op het zogenaamde Onderkruipersverbod. Op grond van artikel 10 Waadi mogen geen arbeidskrachten ingeleend worden met het doel werkzaamheden te verrichten die normaal gesproken door de stakers worden verricht. Dat is volgens VNV juist wat EasyJet doet door buitenlandse vliegers in te schakelen. Daarmee verstoort EasyJet de doelmatigheid en effectiviteit van de staking van VNV.

VNV meent dat dit onrechtmatig is en heeft de rechter verzocht om EasyJet te verbieden opnieuw piloten in te vliegen. De rechter volgt VNV niet in haar standpunt. Aangezien het door EasyJet ingezette personeel al vóór die inzet bij haar op de loonlijst stond is van het ter beschikking stellen van personeel aan “een ander” in de zin van de Waadi geen sprake en vindt het onderkruipersverbod geen toepassing.

De rechter merkt daarbij op dat niet alleen het grondrecht van werknemers op collectieve actie in het geding is, maar ook het recht op vrijheid van ondernemen. EasyJet mag door de inzet van eigen personeel schade aan de eigen belangen van de onderneming voorkomen. EasyJet heeft dus het recht om de gevolgen van de staking op te vangen door het invliegen van buitenlandse piloten.

EasyJet heeft op haar beurt verzocht VNV te veroordelen om minimaal 48 uur van te voren een staking te melden. De rechter oordeelt dat in dat geval de staking waarschijnlijk geen enkel doel meer zal treffen. EasyJet heeft dan voldoende tijd om haar draaiboek in gang te zetten en piloten in te vliegen. Een staking zal dan nog nauwelijks effect hebben. De rechter vindt dit een te zware beperking van het aan VNV toekomende stakingsrecht. Wel meent de rechter dat enige aankondigingtermijn van toepassing moet zijn. De rechter bepaald die termijn op 6 uur voor de staking.

De rechter heeft daarnaast aan VNV de beperking opgelegd dat in de weekenden in juli tussen vrijdag 6:00 uur en zondag 6:00 uur Nederlandse tijd geen stakingsacties mogen plaatsvinden. Dit in verband met het grote aantal Nederlandse vakantiegangers dat in deze periode vertrekt vanaf Schiphol.

Vanaf 1 augustus a.s. mag er ook weer in het weekend gestaakt worden.

Jaimy Vanenburg

< Vorige

Volgende >

Spring naar toolbar