Nieuws
Turboliquideren 2.0: van misbruik naar vertrouwen?
Gepubliceerd op 6 aug. 2021
Onze mensen
In het verleden is vaker kritiek geuit op de rechtsfiguur van de turboliquidatie. Mede daarom maakte de Minister van Rechtsbescherming al in 2019 zijn voornemen kenbaar om wettelijke maatregelen te nemen ter bescherming van de positie van schuldeisers en ter bestrijding van misbruik. Inmiddels is het Wetsvoorstel Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie (hierna: het “Wetsvoorstel”) ter internetconsultatie aangeboden. Het is de vraag of het Wetsvoorstel ervoor zorgt dat het vertrouwen in de turboliquidatie zal toenemen.
Turboliquidatie
Indien ten tijde van de ontbinding van een rechtspersoon geen baten meer aanwezig zijn, houdt deze rechtspersoon direct op te bestaan, zonder dat een (wettelijke) vereffening plaatsvindt. Een dergelijke ontbinding van een rechtspersoon wordt inmiddels een “turboliquidatie” genoemd. Voor een uitgebreidere toelichting wordt verwezen naar eerdere artikelen over turboliquidatie: ’Geen faillissement, toch verdwenen: de turboliquidatie’ en ’De turboliquidatie: risico’s in kaart gebracht’.
Misbruik van de regeling
De turboliquidatie is een relatief eenvoudige en vlotte manier om tot ontbinding van een rechtspersoon over te gaan. De keerzijde is dat de turboliquidatie ook regelmatig door kwaadwillende bestuurders wordt misbruikt. Naar huidig recht rust geen verplichting op het bestuur om rekening en verantwoording aan de schuldeisers af te leggen. Voor schuldeisers is het daarom vaak onmogelijk om erachter te komen of in de fase vóór de ontbinding volgens de wettelijke rangorde is verdeeld of dat wellicht onttrekkingen hebben plaatsgevonden.
De schuldeisers hebben vaak enkel op papier de middelen om hiertegen op te komen. Het is immers wel mogelijk om het faillissement van een opgeheven rechtspersoon aan te vragen of om de bestuurder van die rechtspersoon aansprakelijk te stellen. Daarvoor is echter enige informatie vereist over het vermogen van de rechtspersoon voorafgaand aan de turboliquidatie en, meer specifiek, het verloop daarvan. Omdat geen verplichting bestaat om rekening en verantwoording af te leggen, is die informatie echter maar zeer beperkt beschikbaar. Het aantonen van een onrechtmatige turboliquidatie is dus zeer lastig.
Het Wetsvoorstel
Het doel van het Wetsvoorstel is om de transparantie van de turboliquidatie te vergroten, de rechtsbescherming van schuldeisers te verbeteren en misbruik ervan effectiever te bestrijden. Hiermee moet het vertrouwen in de turboliquidatie toenemen. De Minister tracht dit voornamelijk te bereiken door de invoering van de verantwoordings- en bekendmakingsplicht. Hiermee worden bestuurder verplicht binnen tien dagen na de ontbinding van de rechtspersoon (de turboliquidatie) de volgende stukken te deponeren bij het handelsregister:
- een balans en staat van baten en lasten over het boekjaar waarin de rechtspersoon wordt ontbonden;
- een schriftelijke toelichting van de oorzaak van het ontbreken van baten en het bestaan van eventuele schulden;
- een slotuitdelingslijst, als voorafgaand aan de ontbinding schuldeisers zijn voldaan ter afwikkeling van de rechtspersoon; en
- ontbrekende jaarrekeningen over eerdere boekjaren, als daarvoor een plicht bestaat waaraan niet is voldaan.
Onze mensen
Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.