Nieuws
Coronavirus en werk
Gepubliceerd op 1 mrt. 2020
Rechten en plichten werkgevers en werknemers
Met de eerste besmettingen van het coronavirus in Nederland is het tijd de arbeidsrechtelijke zaken voor de werkgever op een rijtje te zetten. In dit artikel wordt kort ingegaan op een aantal vragen waarmee de werkgever naar aanleiding van het coronavirus geconfronteerd kan worden.
Moet je als werkgever loon doorbetalen als werknemers afwezig zijn vanwege het coronavirus?
Of een werkgever in dat geval loon moet doorbetalen is afhankelijk van de reden van afwezigheid. Is de werknemer afwezig omdat hij of zij besmet is met het coronavirus, dan is de werknemer als ziek te beschouwen en gelden de normale regels voor loondoorbetaling bij ziekte.
Gaat het om andere redenen, bijvoorbeeld omdat de werknemer bang is dat collega’s mogelijk besmet zijn, dan moet de werknemer in beginsel gewoon komen werken. Wil de werknemer dit niet, dan kan hij, in overleg met de werkgever en nadat de werkgever hiervoor toestemming heeft gegeven, mogelijk voor een periode:
- Thuiswerken;
- Vakantiedagen opnemen; of
- Onbetaald verlof opnemen.
Meld je aan voor onze nieuwsbrief
Geen juridische updates missen? Maak dan een selectie uit de diverse expertises van Holla legal & tax.