Jeroen Smit

Jeroen Smit keynote speaker Business Transparency & Legal 11-4-2019

 

“Een transparante bedrijfsvoering is een must. Anders heb je straks als organisatie geen bestaansrecht meer!”

 

Op het congres zal Jeroen Smit ingaan op het feit dat een transparante bedrijfsvoering tegenwoordig geen vrijblijvende keuze meer is.
De maatschappij wordt steeds transparanter. Je kunt juridisch wel gelijk hebben, maar je moet je als bestuurder ook afvragen of de samenleving het wel fair vindt.
Bestuurders hebben een keus en moeten, samen met hun juridische adviseurs, hier verantwoordelijkheid in nemen.

 

Meld u nu aan voor het congres >

 

Jeroen Smit is onderzoeksjournalist en auteur van de boeken ‘Het drama Ahold’ en ‘De Prooi: Blinde trots breekt ABN Amro’.

 

In De prooi reconstrueert Jeroen Smit op aangrijpende wijze hoe topbestuurders van ABN Amro jarenlang vooral gevangenzaten in interne twisten. Ze luisterden zo slecht naar de klanten, werknemers en aandeelhouders dat deze icoon, ondanks alle schitterende potentie, de regie over zijn toekomst volledig kwijtraakte.

 

Het boek Het drama Ahold beschrijft hij de historie en opkomst van het kruideniersconcern Albert Heijn dat middels voortdurende aankopen zelf een onderdeel werd van de houdstermaatschappij Ahold. De genadeloze expansiedrift werd Ahold in februari 2003 bijna noodlottig.

 

Achtergrondinformatie

 

Jeroen Smit studeerde Bedrijfskunde in Groningen en begon zijn carrière in de consultancy. In 1990 maakte hij de overstap naar de journalistiek. Hij werkte als redacteur bij het Financiële Dagblad en als chef economie bij het Algemeen Dagblad. In 1998 werd hij hoofdredacteur en uitgever van FEM/De Week. Daarnaast was hij docent Postdoctorale Opleiding Journalistiek aan de Erasmus Universiteit, en werkte hij in verschillende hoedanigheden mee aan televisie en radioprogramma’s, hij was (inval)-presentator van NOVA, Buitenhof, Mediazaken, Marktveroveraars, BNR-Laat)

Zijn boek Het Drama Ahold is inmiddels in de 22-ste druk verschenen. In 2005 werd het boek onderscheiden met de prijs ‘management boek van het jaar en in 2006 kreeg het boek de prijs ‘het meest journalistieke boek van 2004-2005′. In 2007 besloot Jeroen Smit een boek over de ABN Amro te gaan schrijven als de bank haar zelfstandigheid verliest. In 2008 werd zijn nieuwe boek “De prooi” opnieuw genomineerd voor “Managementboek van het Jaar”. Het boek zorgde ervoor dat Smit  in 2009 door de Vereniging van OnderzoeksJournalisten werd onderscheiden met de Loep voor beste tekstuele productie. Begin 2010 werd Smit onderscheiden met de Machiavelliprijs.

 

Meer informatie over het congres