Recht in de ogen van Marc van Deursen, Prijsvrij.nl

“Een goede advocaat geeft je een stuk rust. Je hebt nu het gevoel: het is in goede handen”.

Internetreisbureau Prijsvrij.nl is genomineerd voor webwinkel van het jaar. “Ons geheim?” Eigenaar-directeur Marc van Deursen hoeft niet lang na te denken: “De combinatie van mensen die we verzameld hebben. De meeste van ons werken al 5 tot 12 jaar samen als team. We hebben samen ervaring opgedaan en nog steeds groeien we en klopt het steeds meer.” Dat teamwerk herkent hij bij Holla Advocaten: “Luuk Jonker en Kim de Bonth hebben fantastisch proceswerk gedaan. En bij de overname door DER Touristik kregen we uitstekend advies van Robert van Muijen en Niels Verweij.”

Prijsvrij biedt reizen aan van diverse touroperators en levert daar een geolied servicenetwerk bij. Directe respons op de klant levert hoge waardering op – en dus meer toestroom van klanten. “We zijn te allen tijde bereikbaar via telefoon en social media. Op Twitter volgen we alle tweets over onze reizen. Zo kunnen we bij een vertraagde vlucht meteen actie ondernemen naar onze klant.”

Succes in vechtmarkt

In juli 2014 is Prijsvrij voor de helft overgenomen door DER Touristik, de reisdochter van de ReWe-groep. “Dat is in Duitsland de tweede grootste reisaanbieder met zo’n 2.500 reisbureaus en een eigen hotelketen. Ongeveer de helft van hun reisproducten loopt nog via reisbureaus.

In dat opzicht loopt Nederland echt voor. Om die reden is Prijsvrij een interessante strategische partner, want wij bieden 100% online aan de consument aan. Wij hebben door onze aanpak in de moeilijke vechtmarkt – die de reisbranche toch is – in korte tijd een succesvol bedrijf opgebouwd. Dat was opgevallen.” Voor DER Touristik gaat Marc van Deursen directe online reiswebsites uitrollen, om te beginnen in Oost-Europa. “Voor ons is DER interessant, want nu zijn we zeker van onze content. DER heeft een sterke positie op de Amerikaanse en Aziatische markt als incoming agent.” De sterke strategische partner geeft Marc van Deursen de rust en ruimte om verder te ondernemen in de internetreisbranche.

Overname prima begeleid

Robert van Muijen adviseerde bij de overname, waar Marc van Deursen erg content mee is: “Robert is zo’n rustige aimabele persoon, hij heeft geen ego dat in weg zit. Wij hadden een goede klik met DER en van tevoren al veel besproken. Dat wilden we juridisch op papier laten zetten, maar niet opnieuw in onderhandelingen terecht komen. Je hoort vaak in overnamesituaties dat de advocatenkantoren soms opnieuw het uiterste eruit willen halen, met alle risico’s voor de deal. Het pakte fantastisch uit, ook met de andere adviseurs. Bij de kickoff meeting zaten er 23 externe adviseurs van ReWe tegenover ons. Dat werden er gelukkig al heel gauw minder.”

Eerlijk zaken doen

Het internetsucces heeft een keerzijde: steeds meer touroperators gaan zelf rechtstreeks aanbieden aan de consument. “Op zich begrijpelijk, maar dan moet je eerst je overeenkomst met je bestaande internetpartner uitdienen of andere afspraken maken. Wij kwamen er vrij snel achter dat een touroperator op z’n eigen site lagere prijzen aanbood. Ik heb er eerst alles aan gedaan om er op een andere manier uit te komen, maar soms ontkom je er niet aan om naar de rechter te gaan. Je hebt ook je verantwoordelijkheid voor je personeel, het omzetverlies bracht echt schade toe aan de onderneming. Met Luuk Jonker heb ik in het verleden al heel goede ervaring opgedaan. Hij is een rustige persoon die gewoon naar feiten kijkt en van daaruit zijn pleidooi houdt. Samen met zijn collega Kim de Bonth heeft hij voor ons bij de rechter die schending van de agentuurovereenkomst aanhangig gemaakt. Er was veel bewijsmateriaal. Uiteindelijk heeft de touroperator meer dan een miljoen euro aan ons moeten uitkeren. Het vonnis is nog uitgebreid besproken in het Financieele Dagblad. Er is overigens nog wel een hoger beroep aanhangig.” Daar ziet Marc van Deursen nu niet meer tegenop: “Een goede advocaat geeft je een stuk rust. Je hebt nu het gevoel: het is in goede handen.”