Recht in de ogen van Leo Zomer, Bostik Benelux

“In zo’n gecompliceerd speelveld, hebben wij altijd de beste advocaat.”

“Toepassing van lijmen luistert nauw. In de bouw ligt er al gauw een claim.”

“Lijm is duurzaam en meer aardbevingsbestendig, want lijm beweegt mee…” directeur Leo Zomer van Bostik Benelux heeft een passie voor lijm. De laatste decennia heeft de toepassing van lijmen en kitten een vlucht genomen in de bouw. “Onze duurzame elastische lijmen, de zogenaamde MS-Polymeren, zijn hier in Den Bosch in het eigen lab ontwikkeld. ” Maar de toepassing is precisiewerk. En gaat het mis, dan ligt er in de bouw al gauw ergens een claim. “Aangezien de applicateurs meestal wat kleinere bedrijven zijn met beperkte verhaalmogelijkheden,  probeert de opdrachtgever vaak de schade op de grotere partij te verhalen, dus Bostik”, vertelt Leo Zomer met grote rust, want Ferry Weelen, partner van Holla Advocaten en meer dan 20 jaar huisadvocaat, lost deze kwesties altijd vlot op.

Lijmen en kitten vrij nieuw

“Lijmen zijn nog altijd een innovatieve en betrekkelijk nieuwe toepassing in de bouw,” verklaart Leo Zomer. “Het gaat bij claims vrijwel altijd over applicatiefouten. Dat is een soort vast patroon. Onze lijmen zijn prima, maar de toepassing ervan luistert nauw.” De applicateur heeft een cruciale rol in het proces van verlijmen en kitten. Hij moet zich houden aan de nauwkeurige instructies op de TI-bladen die bij de lijmen worden geleverd. “Lijmen is een kwetsbaar proces. Het werkt heel nauw met de luchtvochtigheid, temperatuur en mengverhoudingen met bijvoorbeeld water. Daar verwijzen wij ook altijd naar.” In de bouw is tijd echter geld, dus kan een applicateur, vaak een zzp-er, niet altijd het geduld opbrengen om bijvoorbeeld te wachten op de juiste temperatuur. “Die denkt:  laat ik maar beginnen”. En zo zijn ze geneigd om risico te nemen.”

Niet op de spits drijven

Een claim in de bouw is meestal ingewikkeld, omdat er meerdere partijen bij betrokken zijn. “Niet alleen Bostik en de opdrachtgever zijn erbij betrokken, maar ook de applicateur en de leverancier van de te verlijmen materialen etcetera. Ferry Weelen is op zijn best in zo’n gecompliceerd speelveld. Wij hebben altijd de beste advocaat. De manier waarop hij dat aanpakt is heel knap. Hij vertelt heel vriendelijk: ‘met die lijm van Bostik is niets mis, er is hier niets te halen’. Hij blijft aardig, maar ook duidelijk en standvastig. Voor ons werkt dat heel goed. Ik voel me er ook zo goed bij omdat ik er zelf precies zo over denk.” Eerlijkheid staat voorop bij het afhandelen van klachten, vindt Zomer: “Als wij vinden dat wij aansprakelijk zijn voor een klacht, dan handelen wij dat netjes af en dat waarderen onze klanten. Het heeft gewoon geen zin om dingen op de spits te drijven. Al kom je iemand maar een klein beetje tegemoet, dan voelt iemand zich toch serieus genomen.”

Optimale support voor toepassing

Uiteraard doet Bostik aan de voorkant alles om zulke claims te voorkomen. In het eigen opleidingscentrum biedt Bostik aan zijn afnemers cursussen en workshops aan om de producten perfect te leren toepassen. “Wij zetten in op kwaliteit en dus proberen wij optimale support te leveren aan bedrijven die onze toepassingen uitvoeren. Zo onderscheiden wij ons: in onze ondersteuning in advies, after sales en hoe we omgaan met klachten.” Om die reden heeft Leo Zomer ook vaak contact met Ferry Weelen over inkoop-, verkoop- en distributievoorwaarden en de inhoud van contracten: “Voor ons is het belangrijk dat klanten van tevoren weten wat ze van Bostik kunnen verwachten.”

Cijfers en feiten

Leo Zomer sinds 1987 werkzaam, van hoofd boekhouding tot directeur Benelux

Bostik Benelux: omzet  € 100 miljoen, 140 medewerkers

Bostik wereldwijd: omzet  € 1,6 miljard, 4.500 medewerkers

Onderdeel van wereldwijde Arkemagroep, divisie High Performance Materials

Succesproduct: gevelplaat lijmsysteem (75% marktaandeel)

Waarom: sterk, duurzaam en vrij van oplosmiddel en isocyanaat, dus milieuvriendelijk en arbotechnisch prettiger te verwerken.